Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz

Loading...
Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar   
+
  Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar
BLOG

Motor Arıza Lambası Nedir? Neden Yanar?

Eklenme Tarihi:
18 Ağustos 2022
Motor Arıza Lambası Nedir? Neden Yanar?

Otomobil yapısının en kritik ve maliyetli parçası işlevi gereği motorudur. Bu sebeple motor arıza lambası yandığında sürücülerde kısa sürede bir tedirginilik yaratmayı başarır. Peki motor ikaz lambasının yanmasının arkasındaki sebep nedir veya motor arızalıyken yanmamasının sebebi nedir? Bu soruların ve daha fazlasının cevapları bu içerikte detayları ile yer almaktadır.

Motor arıza lambası neden yanar?

Gösterge panelinde yer alan her uyarı lambası gibi motor arıza lambası da araçtaki bir sorunu işaret etme amacı ile kullanıcıya yansıtılır. Oldukça eski olan bu uyarı sistemi günümüzde daha spesifik şekilde sorunu kullanıcılara bildirse de trafikteki her araçta aynı yapı bulunmamakta. Bu sebeple motor ikaz lambası yanmasındaki tüm sebepleri irdelemek oldukça önemli.

Sorunlara detaylı şekilde girmeden önce başlıca hangi sorunlar bu uyarının verilmesine sebep olur anlamak gerekli:

  • Yakıt Sistemi Arızası
  • Ateşleme Sistemi Arızası
  • Egzoz Sistemi Arızası
  • Hava Emisyon Sistemi Arızası

Yukarıdaki sistemlerin her birinde oluşacak arıza için ilk uyarı motor arıza lambası üzerinden verilmektedir.  Bu sistemler içerisinde yer alan ve sıkça karşılaşılan arızalar arasında EGR valfi, oksijen sensörü, MAF sensörü, yakıt enjektörleri, bujiler, katalitik konvertör ve akü arızaları yer almaktadır.

Tabi ki mevcut arıza ihtimali sayılanlar ile sınırlı değildir. Bunların dışında farklı hatta daha ciddi bir arıza olma ihtimali de bulunmaktadır. Bu noktada sorunun ciddiyetini ve biçimini anlamak için motor ikaz lambası rengi ve yanış biçimine bakmak faydalı olacaktır. Aşağıda yer alan ilgili başlıkta sarı ve kırmızı lamba uyarıları için hangi sorunlara işaret edildiği anlatılmaktadır.

 Motor arıza lambası neden sarı yanar?

Bir önceki kısımda da bahsedildiği üzere motor arıza lambası genele olarak iki farklı renkte yanmaktadır. En sık karşılaşılan ikaz lambası rengi sarıdır. Sarı motor arıza lambası uyarısı motorun çalışması üzerine önemli bir sorun olduğunu iletse de sürüşe engel olmadığını belirtmek gerek. Sürüşe engel olunmasa dahi sorun motor tarafında oluştuğu için daha uzun süreli hasarların önüne geçmek adına hızlı şekilde teknik servisten destek alınması gerekir.

Eğer motor arıza lambası kırmızı renkte yanıyor ise motorda yaşanan sorun arızanın da ötesine geçerek kritik bir problem olduğunu gösterir. Kırmızı lambanın görülmesi halinde aracın sürüşü hızlı şekilde durdurulmalı ve en kısa sürede destek çağırılmalıdır. Aksi takdirde aracı kullanmak oldukça tehlikeli olacağı gibi hem araca hem de sürücü canına yönelik ciddi riskler barındıracaktır.

Bir diğer görünen arıza lambası yanış biçimi de sürekli olarak yanıp sönmedir. Bu durum aracın motorunun çalışması sırasında sorun ortaya çıktığını simgeler. Diğer iki arıza lambası biçimine oranla daha belirsiz olan bu biçim basit bir sistem arızası olabileceği gibi önemli bir sorunu da işaret ediyor olabilir. Bu gibi durumlarda kırmızı lambada alınan aksiyonları tekrarlamak en güvenli seçenek olacaktır.

Motor arıza lambası neden yanmaz?

Araçların bilgisayarlı kontrolü sırasında çıkan sorunların kimi zaman motor arıza lambası tarafından neden bildirilmediği merak edilir. Öyle ki ciddi motor problemi olmasına rağmen motor arıza lambasının yanmadığı senaryolarla da çokça karşılaşılmıştır. Bunun temel olarak iki farklı sebebi olduğu görüşü mevcuttur.

İlk sebep olarak ilgili arabanın sisteminde yer alan algoritmanın ilgili arızayı farklı nitelemesi öne sürülür. Kimi araçlarda en basit sorunlar bile motor ikaz lambası ile bildirilirken kimi araçlarda da hiçbir şekilde ikaz lambaları ile belirtilmeyebilirler. Bu sebeple araç marka ve modeli de bu durumda aktör konumunda olabilmekte.

Diğer ve en yaygın olan sebep ise motor ikaz lambasının arızalı olmasıdır. Bu durum anlık olarak sıkça atlansa da yanmaması halinde serviste ilk kontrol edilen senaryodur. Araçtan araca farklı şekilde kontrolü ve tamiri yapılmaktadır. Eski tip araçlarda takometre kısmını söküp kontrol ederek arıza tespiti yapılabilir.

Tüm bunların dışında kalan ve en korkulan senaryo ise araç beyninin yanmış olmasıdır. Nadir olarak bu sorun sebepli fark edilse de yaşandığı durumlar mevcuttur. Yukarıdaki kısımların hiçbirinden yanıt alınmadı ise son olarak araç beyni kontrol edilmelidir.

Motor arıza lambası yandığında yapılması gerekenler nelerdir?

Bu noktada yapılması gerekenler yukarıdaki arıza lambası renkleri kısmında da belirtildiği gibi arıza biçimine göre değişmektedir.

Bunlar:

  1. Eğer arıza lambası sarı renkte yanıyor ve kullanımda bir şey tam anlamı ile hissedilmiyor ise mümkün olan en kısa sürede teknik servise gidilebilir.
  2. Eğer arıza lambası kırmızı renkte yanıyor ise hiç beklemeden araç durdurulmalı ve destek alınmalıdır. Aracın teknik servisine veya yol yardım servisine başvurarak gerekli adımları takip etmek faydalı olacaktır.
  3. Yanıp sönme durumunda ise tam anlamı ile ne olduğu kestirilemediği için yapılması önerilen yine ilk fırsatta arabayı durdurup gerekli kontrol ve denemelerde sorun çözülmezse destek almak olacaktır.

Motor arıza lambası nasıl silinir?

Eğer araçta ufak veya sistemsel kaynaklı bazı sorunlar var ise bu durumlarda motor arıza lambası silinebilmektedir. Bunun için iki farklı yöntem bulunur.

En doğru ve sağlıklı olan yöntem teknik servislerdeki cihazlar ile araç kontrolü yaptırırken bilgisayarlı sistem ile hafızayı da silmektir. Eğer sistemsel bir arıza veya küçük arızalar kaynaklı ise motor ikaz lambası yanmayacaktır.

Bir diğer yöntem ise arabayı eski usul sıfırlamaktır. Bu işlem önerilmediği gibi diğer parçaların hafızasını da silebilmektedir. Bu sebeple son çare olarak tercih edilmesi önerilir.

Eğer yapılacak ise sırası ile şu adımlar izlenmelidir:

  • Araç ve akü arasındaki artı/eksi bağlantılar kesilir ve güç iletimi engellenir,
  • Kalan elektriğin gitmesi için kornaya 30 saniye süresince basılı tutulur,
  • Tüm işlem yapıldıktan sonra 15 dakika beklenir,
  • Son olarak akü bağlantıları yapılarak araç yeniden çalıştırılır.

Bu işlem sonucunda arıza kodları silineceği için motor arıza lambası da sönecektir. Bu yöntem eski araçların büyük çoğunluğunda işe yarasa da gelişen teknoloji ile birlikte her araçta fayda sağlamayabilir. Bunun yanı sıra barındırdığı riskler sebebi ile de pek faydalı değildir.

Her iki yöntemi denemeden önce şunu unutmamak gerekir; motor arıza lambası önemli sorunlara işaret edebilir. Bu sebeple ilk olarak arıza lambası silme değil araç kontrolü gelmelidir. Hiçbir şekilde ilk olarak araç ikaz lambasının söndürülmesi önerilmemektedir.

 

Yazar : Çetaş Dijital