Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Yarı Otomatik Ne Anlama Gelir?
Araç sistemlerinde farklı şanzımanlar kullanılabilmektedir. Bunlar arasında en yaygınları hiç şüphesiz otomatik ve manuel (düz) şanzımanlardır. Vites olarak da anılan bu durumda yer alan bir diğer aktör ise yarı otomatik vitestir. Bu içerikte yarı otomatik ve tam otomatik arasındaki farkları öğrenebilir, yarı otomatik vites hakkında detaylı bilgilere erişebilirsiniz.
Yarı Otomatik Ne Demektir?
Yarı otomatik vites sistemleri, aracın vites değiştirme işleminin kısmen otomatik, kısmen ise manuel biçimde yapılmasını sağlayan bir araç şanzıman türüdür. Yarı otomatik sistemlerde sürücü, vites değişikliklerini otomatik moda bırakabilir veya dilediğinde otomatikten alarak kendi kontrolünde manuel vites geçişleri yapabilmektedir.
Yarı Otomatik vitesli araçlar da kendi içerisinde ikiye ayrılmaktadır. Kendi içerisinde tek kavrama ve çift kavrama olmak üzere iki gruba ayrılmaktadır. Bu gruplar direkt olarak vites geçişleri konusunda belirli farklılıklara sahiptir. Tek kavrama vites tipleri çok fazla yaygın olmadığı için genel olarak çift kavrama yarım otomatik arabalar ile karşılaşmak daha olasıdır.
Yarı Otomatik ve Tam Otomatik Araç Arasındaki Farklar Nedir?
Tam Otomatik Vites: Tam otomatik vitesli araçlarda vites değişimleri tamamen otomatiktir ve sürücü müdahalesine basit hareketlenmeler dışında gerek bulunmamaktadır. Aracın hızlanma ve yavaşlama durumlarına göre vites sistem tarafından artırılır veya düşürülür. Tam otomatik vitesli araçlarda kavrama sistemi bulunmaz. Sistem olarak direkt tork konvertörü bulunmaktadır.
Yarı Otomatik Vites: Yarı otomatik vitesli araçlarda ise sürücü, istediğinde vites değiştirme işlemlerini manuel olarak kendi yapabilir. Otomatik moda bırakarak aracın otomatik olarak vites değiştirmesine izin verebilmesi ile beraber manuel kullanım da sunması cezbedicidir. Bununla birlikte aracın hızlanma performansının otomatik araçlarda düşmesi, manuel kullanılarak engellenebilir. Yarı otomatik viteslerde kavrama sistemi bulunmaktadır.
Yarı Otomatik Araç Kullanışlı Olur Mu?
Yarı otomatik araçlar, sürücülere hem otomatik vitesin konforunu sunmaktadır hem de istenirse manuel vites performansını elde etme imkanı sunar. Bu özellik birçok sürücü için kullanışlı olarak görülmektedir. Özellikle otomatik araç konforuna sahipken performans ve ekonomi odaklı sürüşler için yarı otomatik araçlar kullanış olur.
Yarı Otomatik Araçlar Yokuşlarda Kayma Yapar Mı?
Yarı otomatik araçlar en büyün dezavantajı yokuşlardaki kayma yapma eğilimleridir. Bu dezavantaj sebebi ile vites seçimi, eğim ve aracın ağırlığı gibi faktörlere bağlı olarak daha dikkatli bir sürüş gerçekleştirmek gerekir. Tabi bu durum tüm yokuşlarda geçerli olmadığı gibi aracın içerisinde bulunduğu durumla da alakalı olabilmektedir.
Bu araçları yokuşlarda daha dikkatli kullanmak adına araçta yokuş kalkış desteği olması oldukça faydalı olacaktır. Yeni tip yarı otomatik araçlarda yokuş kalkış desteği bulunurken eski modellerde bulunmamaktadır. Bu araçlarda fren pedalı kullanımına dikkat edilmeli yokuşta kalkıştan önce frene tam basılı tutulmalı, kalkışta vites “D” konumuna getirilerek gaza basılmalıdır. Bu sayede araç geriye doğru kaymadan kalkış sağlayabilmektedir.
Yarı Otomatik Araç Park Halinde Hangi Viteste Bırakılır?
Yarı otomatik araçlar park halinde iken aracın modeline göre kimi zaman eğer var ise “P” yani “Park” viteste kimi zaman da boş vitesi simgeleyen "N" yani "Nötr" viteste bırakılır. Park vites direkt olarak aracın park etmiş durumda hareket etmemesini simgelemektedir. Nötr vites ise aracın herhangi bir hareket yapmasını engeller ve park halindeyken birçok otomatik araçta kullanılır, fakat aracınızda P var ise P vitesi kullanmanız daha sağlıklı olacaktır.
Yazar : Çetaş