Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Arabaların yaklaşık olarak 150 yıllık bir seri üretim tarihi bulunmaktadır. Bu zaman aralığında her zaman iler doğru gelişmekte olan araçlarda en temel olarak duran teknoloji ise motor yapısıdır. Teknik olarak çokça değişikliklerle karşılaşılsa da yakıt tüketimi ile içten yanmalı motorlar hala daha en fazla kullanılan motor tipidir. Subap ise eski model araçlarda blok kısmında, yeni araçlarda silindir kapağında yer alan, içten yanmalı motorların giriş ve çıkış kontrolünü sağlamakta olan parçadır.
Subap yukarıda da belirtildiği üzere motor yanma odası giriş çıkışının kontrolünü sağlayan parçadır. Eski tip araçlarda 1 silindir için 2 adet bulunurken yeni tip araçlarda 1 silindir için 4 subap yer almaktadır. İki çeşit olarak ifade edilirler.
Emme subapı, adındaki gibi emme işlevine sahiptir. Hava ve alınan yakıtın karışımlarının yanma odasına girişi bu subap sayesinde yanma odasına geçiş yapabilir.
Egzoz subapı ise adından da anlaşılacağı üzere yakıt ve havanın yanması sonucu ortaya çıkan dumanı uzaklaştırır. Egzoza gidecek duman ilk olarak bu subap tarafından çıkış yapar.
Çalışma kısmında subaplar ve pistonlar koordineli olarak hareket eder. Pistonların bağlandığı krank mili ile subapların bağlı olduğu zamanlama kayışı bu koordineyi sağlayan unsurlardır. Subap iticileri eksantrik mili tarafından çalıştırılarak yağ pompasının yağ basıncıyla beraber subapların kapak açılış kapanışını sağlamaktadır.
Bazı durumlarda mevcut arızanın subap kaynaklı olduğundan şüphelenilebilir. Başlıca subap arızası göstergeleri şunlardır:
İçten yanmalı motorların tümünde subap bulunmaktadır. Bu sebeple Elektrikli araçlar dışındaki tüm otomobillerde biçim olarak farklı olsa da subap ayarları yapılmaktadır. Ayarlar kimi zaman motor biçimi sebebi ile sadece ilgili yetkili servis tarafından yapılabilmektedir.
Öncelikli olarak subap vurma sesi motor soğukken çalıştırıldığında gelebilmektedir. Bu ses motor soğukken çıkıyor ise gelen ses normal karşılanmalıdır. Fakat motor soğuk olmadığı halde ses geliyor ise bazı sorunlar sebebi ile olma ihtimali bulunmaktadır.
Yağ kontrolü esnasında yağ köpüklenmesi varsa bu sesin sebebi olabilir. Mevcut ayar sebebi ile subap vurma sesi çıkıyor olduğu için yapılacak doğru ayarlama ile ses ortadan kaldırılabilir. Buna ek olarak belirli aralıklarla ilgili aksamlarda temizleme yapılması da bu durumun önüne geçecektir.
Bozuk olarak ayarlanmış subaplar motor arızasının başlıca sebepleri arasında yer alır. Yapılmayan ayar sonucunda kimi zaman geri dönüşü olmayacak şekilde motorlarda arıza oluşabilir. Bunun yanı sıra yakıt tüketimi artabilir, ilgili motorun performansı düşebilir. Eğer ilk çalışma esnasında duman geliyor ise motor arızasına sebep olmaması açısından da acilen teknik servis tarafından yardım talep edilmelidir.
Öncelikle şunu belirtmek gerekir; subap kırılması oldukça nadir karşılaşılan bir durumdur. Subap kırılması veya eğilmesi genel olarak Triger kayışının kopması sonucu ortaya çıkmaktadır. Bu sebeple sadece subap kırılması olarak değerlendirmemek gerekir. Beraberinde Triger kayışının da getirdiği sorunlara ortak olur.
Kısaca belirtmek gerekirse subap kırılırsa motor çalışmaz, çalışıyor ise tamamen durur. Çünkü gerek subap gerek ise Triger kayışı motor için oldukça hayati parçalardır. Yol sırasında bu sorun ile karşılaşılırsa araba “idare eder” biçimde bile hareket edemez, çekici vasıtasıyla teknik servise götürülmektedir.
Bir ayarı yapmak bakım kapsamında değerlendirilir. Bu sebeple subap ayarı 120.000 kilometrede bir yapılmaktadır. Bunun yanı sıra eğer subaptan ses gelme, motordan duman gelme, yakıt tüketimi artarsa veya performansta ciddi düşüş gözleniyorsa yine subap ayarını kontrol etmek, gerekirse düzeltmek gerekmektedir.
Belirli bir zaman aralığından ziyade subap ayarı tamamen 120.000 km gibi araç kullanımına göre yapılmalıdır. Eğer araç uzun süre trafiğe çıkmadıysa yine teknik servisteki bakımı esnasında subaplara göz gezdirmek elzem hale gelebilir.
Yazar : Çetaş Dijital