Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Otomobillerde yer alan “stator”, alternatif akım elektrik motorunun içinde yer alan bir bileşendir ve dönmez durumdadır. Sabit olmasının yanı sıra demir bir çekirdek, metal çerçeve destekli bir sac veya seramik kabuk forma sahiptir.
Stator yapı ve biçim olarak araçtan araca değişebilir. Araçların motor tasarımları farklı olduğu gibi alternatör yapıları da farklıdır. Bu sebeple konum, biçim ve tam anlamı ile değerleri hakkında kesin bilgiler ancak araba model ve markası bilinir ise mümkündür. Ayrıca yıllar içinde değişen yapılar ile eski yapılardaki statorlar ile yeni modellerde bulunanlar arasında farklar bulunmaktadır. Bilinmelidir ki motor arızalarında da sıklıkla karşılaşılan bir parça olduğu bilinir.
Stator motor içerisindeki önemli bir alandır ve arızası ile motor içerisindeki elektrik üretiminde sorunlar çıkabilir. Stator başlı başına büyük bir sistem ve işleyişten sorumlu olmadığı gibi elektrik motorundaki elektrik üretimi işleyişinde rolleri bulunmaktadır.
Enerji stator üzerinde yol alırken rotor bu sabitin üzerinde yol alır. Araçta yer alan elektrik motorunun yanı sıra jeneratörlerde de yer almaktadır. Hidrodinamik sistemlerde de kullanıldığı gözlenmektedir.
Manyetik alan oluşumu stator motorunun orta kısmında meydana gelir. Stator kendi sabitken oluşturduğu manyetik alan dönmektedir. Bu da akım oluşmasına sebep olur. Dönen manyetik alan tel bobin sayesinde üretilmektedir.
Rotorların hareketinden bahsetmek stator özelinde daha doğru olacaktır. Stator ile alakalı çalışan rotorlar stator gibi statik değil dinamik hareket etmektedir.
Her arızada olduğu gibi stator arızaları da direkt olarak bakımla alakalı olabilir. Her sistemde olduğu gibi stator yapısının da bakıma ihtiyacı olur. Bunun dışında akü veya yakıt kaynaklı oluşan elektrik dengesizlikleri de stator arızalarına sebep olabilmektedir. Bu arızaların giderilmesi için direkt olarak stator değişimi veya stator çalışmasına engele olan arızanın giderilmesi gerekir.
Stator bozulması görece küçük olsa da motor arızasından tutun elektrik aksamında ortaya çıkacak problemlere kadar birçok sorunun başlangıç sebebi olabilir. Bu sebeple hızlıca sorunun giderilmesi aracın sağlığı açısından önem arz eder. Yetkili servislerde yapılacak periyodik bakımlar ile bu sorunların önüne geçilebilir.
Stator arızalarını tespit edebilmek veya fark edebilmek için ilk olarak akünün şarj kısmında sorun olup olmadığına göz gezdirmek gerekir. Şarj tutmama veya akünün tam olarak şarj edilememesi zaman zaman gözlenebilmektedir. Bunun yanı sıra motor ateşlenmesindeki kesilmeler de yine stator kaynaklı olabilir. Statorların arızası sonucu sürekli olmasa da ara ara ateşleme sisteminde işlevsizlik gözlenebilmektedir.
Piyasada yer alan stator fiyatları üzerinden belirli bir fiyat aralığı belirtmek doğru olmayacaktır. 2023 stator fiyatları satıcıdan satıcıya ve araçtan araca değişmektedir. Gerek oto sanayideki dükkanlar gerek ise teknik servislerde farklı fiyatlar ile karşılaşılabilir. Bu sebeple en doğru fiyatlar aracın bağlı bulunduğu yetkili teknik servisten alınabilir. Bunun yanı sıra internette yer alan her stator araca uygun olabilir gibi bir durum yoktur, bu sebeple temin edip bireysel olarak değiştirmek zararlı olabilir.
Yazar : Çetaş Dijital