Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz

Loading...
Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar   
+
  Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar
BLOG

Modifiye Nedir? Modifiye Türleri Nelerdir?

Eklenme Tarihi:
01 Aralık 2023
Modifiye Nedir? Modifiye Türleri Nelerdir?

Günden güne yollardaki yeni ve güçlü otomobillerin sayısı artarken insanlar da araçlarının performanslarına karşı memnuniyetsiz olabiliyor. Araçlarının güncele uyum sağlaması ve olduğundan daha iyi hale gelmesi için de modifiye yaptırmak en göze çarpan eylemlerden denilebilir. BU içerikte son yıllarda sürekli artan modifiyenin ne olduğuna, ne işe yaradığına, muayenede ne gibi durumlarla karşılaşılabileceğine detaylıca değinilmektedir.

Modifiye hakkında herkes detaylı şekilde bazı bilgilere sahip olmasa da kabaca ne olduğuna dair bilgileri olduğunu düşünür fakat durum biraz farklı. Araç üzerindeki her değişim modifiye olmadığı gibi her işlem de standart bir süreç olmayıp modifiye sıfatı kazanabiliyor. Daha detaylı biçimde modifiye ve modifiye türlerine hakim olabilmek adına içeriğin detaylarına dikkat etmek yardımcı olacaktır.

Modifiye ne demektir?

Modifiye kelime kökeni olarak İngilizce’deki “modify” kelimesinden dilimize uyarlanmış bir kelimedir ve otomobil sektöründe sıkılıkla kullanılır. Kelime kökü “olan bir şeyi değiştirmek” manasına gelirken araçlarda da durum aynıdır. Tuning olarak da anılan modifiyenin en kapsayıcı ve direkt açıklaması; arabanın artık üreticinin orijinal özelliklerini taşımadığı ve kasıtlı şekilde bunun değiştirilmesidir. Araç modifiyesi sadece tek bir çatı altında da değerlendirilemez.

Araba modifikasyonu veya modifiyesi ile aracın performansını ayarlamak için performans artırıcı unsurlar, farklı tip frenler, orijinalin dışında özellikteki direksiyon ve orijinalden farklı süspansiyon gibi araç parçalarının eklenmesi sıklıkla karşılaşılan durumlardandır. Fakat bunları tür olarak ayırmak daha sağlıklı olacaktır.

Modifiye türleri nelerdir?

Araç modifiyesi üç farklı kategoride ele alınabilir. Bunlar Performans modifiyesi, Fonksiyonel modifiye ve Dış/kozmetik modifiyesi.

Performans modifiyesi: Aracın performansını artırmak adına yapılan modifiyelere performans modifiyesi denilmektedir. Performans modifiyeleri genel olarak otomobilin gücünü, yol tutuşunu ve yakıt verimliliğini artırmak için yapılan işlemleri içerisinde barındırır. Bu işlemlerde motor, egzoz sistemi, hava filtreleri, frenler, süspansiyonlar, lastikler ve benzeriz elementlerin üzerinde değişiklikler veya değişimler yapılarak modifiye yapılmış olur.

İşlevsel Modifiye: İşlevsel modifiyeler araca daha önceden sahip olmadığı belirli işlevleri ekleyen veya değiştiren modifiyelerdir. Bunlara örnek olarak açılır tavan, klima, araç içi multimedya sistemi, portbagaj, navigasyon sistemi gibi eklemeler verilebilir. İşlevsel modifiyeler kısacası aracın fabrikasyon çıkışında olmayan özelliklerin araca eklendiği ve görece performanstan ziyade araç içi konfor ve eğlenceyi odağa alan değişiklerdir.

Dış/kozmetik Modifiye: Bu tür modifiyeler en anlaşılır ve genellikle aracın daha ilgi çekici ve benzersiz görünmesini sağlamak için yapılır. Aracın dış ve görünüme katkı sunan iç değişikler bu kategoride yer alır. Fakat bir durum var ki bu modifiyeler her zaman görsel farklılıklar yaratmak için yapılmaz. Bazen de aracın dış yapısında mukavemet oranını değiştirerek performansta da önemli değişiklikler elde edilebilir. Örneğin, bazı gövde kitleri ve yapılan değişiklikler bir arabaya fabrikasyon gövdeden daha iyi  denge ve aerodinamik sağlayabilmektedir.

 

Modifiye ne işe yarar?

Yukarıdaki kısımda da kısa değinildiği gibi modifiyelerinde türlerine göre de, yapılış biçimlerine göre de, kullanılan malzemelere göre de farklı faydalar elde edilebilir. Modifiyelerin ne işe yaradığını öğrenmek için belli başlı bilinen modifiyelere yakından bakmak gerekir.

Bu noktada da yapılan modifiyeleri yine Türlerine göre ayrıştırarak neler olduğunu ve ne işe yaradıklarını ele almak faydalı olacaktır.

Performans Modifiyeleri

Turboşarj veya turbo: Araçlarında hız aşırtma yapmak isteyen herkesin gözdesi olan turboşarj veya genel isimlendirmesi ile turbo direkt olarak motorların performansını değiştirebilir. Bu geliştirme sonucu temel olarak motorların tepe gücünü ve tork iletimini iyileştirerek motorun genel performansını artırma hedeflenir.

Nitro: Filmlerde sıklıkla karşımıza çıkan, el freninin hemen altında, yarışlarda (gizli silah) olarak ortaya çıkan bir mavi tüp ve bir buton… Nitro diğer adı ile Azot enjeksiyon kiti kurulumu çok popüler bir modifiye olsa da çok yaygın değildir. Ülkemizde ve dünya genelindeki birçok ülkede Azot enjeksiyon kitleri takmak yasadışıdır. Nitro sayesinde enjeksiyon bitene kadar sınırlı bir süre için motorun gücü büyük ölçüde artırılarak hızlanma sağlanmaktadır.

Şanzıman Geliştirmesi: Araç sahiplerinin sıklıkla tercih ettiği modifiye de şanzıman yükseltmesidir. Vites kutusundaki bir değişiklik, aracın performansında önemli değişiklikler getirebilir. Bu noktada işin yapılması için dikkatli olmak gerekir. Bu tip bir geliştirme performansı artırsa da aracın uyumsuz olması durumunda önün geçmenin güç olduğu arızaları da beraberinde getirebilir.

Motor Kontrol Ünitesi yeniden eşleme (ECU Remapping): Motor Kontrol Ünitesi (ECU) motordaki yakıt-hava karışımının kontrolünden görevli ünitedir. Çoğu üretici, güvenlik kaygısıyla motoru korumak için Motor Kontrol Ünitesi aracın sunabileceği performanstan kısarak çok altında haritalandırır (mapping haritalandırma olarak ifade edilir). Motor Kontrol Ünitesi’nin yeniden haritalanması (remapping) sayesinde aracın tüm potansiyelini ortaya çıkarmak mümkün hale gelerek daha iyi performans elde etmeye yardımcı olabilir. Fakat belli başlı riskleri taşır ve motora dair aşırı yüklenmenin önünü de açabilir.

Fren Yükseltmesi: Frenler güvenli sürüşün ve yol tutuşunun en önemli aktörlerinden biridir. Bir arabanın yol tutuşu büyük ölçüde frenlere bağlıdır. Bu sebeple bir fren sisteminin fren pabuçları ya da fren ana silindirleri daha iyi frenleme performansı alabilmek adına yükseltilir.

Süspansiyon Yükseltmeleri: Süspansiyon, aracın yol tutuşu, aracın yol üzerine verdiği ağırlığı ve dengesinin sağlanmasında rol oynamakta olan bir faktördür. Çoğu araba üreticisi süspansiyon sistemlerini otomobili üretim kısmına koyarken arabayı piyasaya sunmadan önce çok sayıda test gerçekleştirse de, araç çıktıktan sonra aracı alan araç sahipleri genellikle sürüş tarzlarına yönelik değişim için veya aracın duruşunu modifiye etmek için standart fabrikasyon süspansiyon yerine süspansiyon yükseltmesi yapmaya yanaşabilirler.

Egzoz Sistemi: En yaygın olan modifiyelerden biri hiç şüphesiz egzoz sistemlerine yönelik yapılan modifiyelerdir. Araç sahiplerinin otomobilleri için düşündükleri en popüler modifiyelerden olan serbest akışlı bir egzoz sistemi ile birçok fayda edinilebilmektedir. Bu sayede yalnızca aracın performansını artmakla kalmadığı gibi aynı zamanda aracın egzoz sesi daha güçlü ama çevre için de bir o kadar gürültülü bir biçimde modifiye edilebilir.

İşlevsel Modifiyeler

Uydu navigasyon sistemi: Özellikle internet ve GPS sistemlerinin vazgeçilmez olduğu bu dönemlerde uydu navigasyon sistemi, araçlarda genelde hali hazırda olan bir sistemdir. Bu sistemin olmadığı araçlar için ise çok kullanışlı bir modifiyedir. Fakat eğer sıfır bir araç alınacaksa buna gerek olmadığını belirtmek gerek. Son yıllarda çoğu otomobil üreticisi bu özelliği otomobillerindeki giriş sınıfı paketlerde dahi sunmaktadır. Navigasyon sistemleri, yolculuk için en iyi rotayı belirlemek için GPS (Küresel Konumlandırma Sistemini) kullanmaktadır. Bu sistemler sayesinde trafik koşulları hakkında bilgi alınarak zaman kazanılarak yolculuk olabildiğince sorunsuz ve konforlu bir hale gelir.

Klima: Evet, klimanın olmadığı araç yok denilebilir fakat klima da modifiyeler arasında yer almaktadır. İçerisinde klima bulunmayan veya yetersiz bir klimaya sahip olan araçlara yönelik yapılan bu modifiye ile araç konforunu artırmak mümkün hale gelir. Klima çok yaygın bir işlevsel modifiyedir.

Araç içi Konuşma: Araç içi konuşma geçmişte farklı manaya gelse de günümüzde direkt olarak telefon ve araç bağlantısı adına kullanılmaktadır. Özellikle trafikte olan sürücülerin tercih ettiği bu özellik genellikle son yıllardaki araçlarda bulunmaktadır. Sürücüler telefonlarına uzanmak zorunda kalmadan araç içerisindeki bütünleşmiş mikrofon ile konuşabilir, hoparlör ile de konuşan kişiyi duyabilir vaziyettedir. Bu sistem eski araçlara da işlevsel bir modifikasyon olarak eklenebilmektedir.

Park sensörleri: Bir arabayı park etmek, özellikle dar bir alan söz konusuysa oldukça zor bir iş olabilir. Park sensörleri ise tüm bu süreci kolaylaştırır. Sensörler yol üzerindeki engelleri algılayarak bunlar ile ilgili bilgi sağlar ve sürücüye park esnasında rehberlik eder. Günümüzde yeni çıkan araçların nerede ise hepsinde park sensörleri standart bir dahili özellik olarak bulunmaktadır. Fakat araçta böyle bir sistem yok ise kesinlikle faydası olacak iyi bir modifiyedir denilebilir.

Dış/Kozmetik Modifiyeleri

Gövde kitleri: Gövde kiti veya sektördeki sık kullanılan tabiri ile body-kit bir araca takılan ekstra eklemlemeleridir. Kitler sayesinde aracın şekli, boyutu ve fark edilir biçimde görünümü değişime uğrar. Gövde kitleri tekerlek çamurlukları, yan etekler, kaputlar, ızgaralar, ön ve arka tamponlar, tavan üstü havalandırma ve spoilerdan oluşabilmektedir. Kitler genellikle araçların fiziksel görünüme yönelik fayda sağlıyor gibi görünse de ek olarak aerodinamik ve aracın ağırlığında doğru kitler ile beraber değişiklikler yapmak direkt olarak performansı da etkileyebilir.

Boya: Araba Boya işleri ile genel olarak ihtiyaç halinde yapılan, otomobiller üzerindeki göttü görünümü veya renk dengesizliğini ortadan kaldırmayı amaçlayan boyama işlemine atıfta bulunur. Fakat her "boya" işi biçim ve amaçları ile farklı bir anlama sahiptir. Piyasada bulunan farklı boyama işlemleriyle beraber boya işleri tek tonlu tamir veya yeniliğe yönelik bir boya şemasından daha komplike bir boya işine, dikkat çekici boya şemalarına ve farklı boyama tekniklerine kadar kadar birçok anlama gelebilir.

Kaplama - Sticker: Kaplama ve Sticker (Çıkartma) uygulamaları standart araçlarda olmayan uygulamalar olsa da sıklıkla tercih edilen bir modifiye biçimidir. İster tam bir gövde kaplaması isterse sadece bazı küçük bir kaplama olsun, gerektirdiği daha az süre ve daha az masraf sebebi ile insanlar daha fazla kaplama işlemlerine yönelmekte. Bir arabayı gövde kaplamaları ve çıkartmalarla daha farklı bir dış görünüme kavuşturmak boyaya oranla daha sorunsuz olduğu için daha iyi bir seçenek olarak görülmekte. Çıkartmaların yanı sıra kaporta kaplamaları yaptırmak, çıkarmak ve değiştirmek çok hızlı ve kolaydır. Boya gibi dış etkenlerden de fazla zarar görmemeleri bu uygulamaları popüler bir seçim haline getirir.

Far: Yeni bir far takımı ya da lokal olarak farklı farklı farlar kullanmak aracın daha dikkat çekici bir görünüm oluşturmasına yol açar. Sadece görünüm ile kalmayan bu far değişikliği gece görüşü ve yolda daha konforlu bir ışık alanı oluşturmak için de faydalı olmaktadır. Bunlara ek olarak modifiyeli araçlarda sıklıkla görülen gövde altına neon ışıklar da göz alıcı seçenekler arasındadır. Son on yılda azalmış olsalar da önemli bir süre boyunca moda konumundalardı.

Modifiye yasak mıdır?

Araçlar üzerinde değişiklik yapmak yani modifiye belli noktalarda serbestken belli noktalarda ise hapis cezasına sebep olacak seviyede cezalarla yasaklanmıştır. Misal olarak ECU Remapping veya Chip Tuning gibi işlemler ruhsat alımını ve muayeneden geçmeyi engelleyecek işlemlerdir. Bunun yanı sıra egzoz sistemleri üzerindeki ses artırıcı modifiyeler de direkt olarak fark edilen ve aktif olarak trafikteyken bir anda trafik çevirmesinde durdurulup ceza ödenilmesine sebep olabilir.

Bu sebeple yapılacak modifiyelerden önce işlemlerin yasak olup olmadığını öğrenmek gereklidir. Başlıca cezaya sebebiyet veren modifiyeler:

  • Oto cam filmi yaptırmak (görüş oranı yüksek olanlar)
  • Abarth Egzoz
  • Xenon Far
  • Trafik güvenliğini tehlikeye atan çıkartma ve kaplamalar
  • Chip Tuning

Modifiyeli araç muayeneden geçer mi?

Eğer aracınızda ruhsat ile belirlenen renk, donanım yok ise araç muayeneden geçmez. Yani aracın ruhsat bilgilerini değiştirmeye gerek olacak değişiklikler yapılacaksa bunların ruhsata işlenmesi sonra muayeneye girmek gerekir. Buna ek olarak araçlarda Chip Tuning fark edilirse muayeneden geçilmez ve tespiti halinde 2023 yılı için 3282 ₺ cezaya maruz kalınabilir.

Modifiyeli aracın avantajları nelerdir?

Araç modifiyeleri genelde iç donanım için yapılanların dışında dezavantajları daha fazla olacak şekilde sürücülere yansır. Navigasyon sistemi eklemesi, daha kaliteli klima eklemesi, park sensörleri, park kamerası gibi eklemelere gerek sürüş güvenliğini gerek ise sürüş konforunu direkt olarak artıracak uygulamalardır.

Modifiyeli aracın dezavantajları nelerdir?

Özellikle performans modifiyeleri ile arabanın genel performansını artırabilirken, diğer yandan yanlış uygulama veya kalitesiz parçaların kullanılması aracın sağlığı ve sizin güvenliğinizi tehlikeye atabilir. Modifiyeler bu sebeple akıllıca seçilmeli ve araç içerisindeki diğer parçalarla da uyumlu olmalıdır. Bir araçta modifiye yapmak için o araca dair bilgisi ve ustalığı olan profesyonellerden yardım almak oldukça kritiktir.

Yeni alınan araçlarda yapılacak performans modifiyesi motor garantinizi geçersiz kılabilir ve ayrıca yasa dışı olduğu için muayeneden geçmeyi imkansız hale getirebilir. Belirli bir performans modifiyesi aracın arızalanmasına da neden olabilir. Araçlarda önemli bir sistemler bütünü olduğu için eklenmiş olan modifiye parçasının diğer parçalara zarar vermesi de imkan dahilindedir. Modifiyeleri yaptırmadan önce modifiyeleri ve etkileri hakkında net ve eksiksiz bilgi sahibi olmak güvenlik için elzemdir.

 

Yazar : Çetaş

Arkadan İtişli Araç Ne Demektir?
Arkadan İtişli Araç Ne Demektir?
Araçlarda sürekli olarak duyduğumuz arkadan itiş ve dört tekerden çekiş gibi kavramlardan birine bu içerikte detaylandırma yapılmıştır. Bu içerikte arkadan itişli araç ne demektir, alırken nelere dikkat etmek gerekir ne gibi özellikleri bulunur de...
Ekleme Tarihi: 19.10.2023
Coilover Nedir? Ne İşe Yarar? 
Coilover Nedir? Ne İşe Yarar? 
Coilover, araç tutkunlarının heyecanını ve merakını tetikleyen bir sürüş konseptidir. Bu teknoloji, adrenalin tutkunları için adeta bir heyecan kaynağıdır. Otomobilin süspansiyon sistemine entegre edilen bu özel yapı hakkında daha fazla detayı içe...
Ekleme Tarihi: 19.10.2023