Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Zorlu hava şartları, tekinsiz yollar ve sert bir kış önünüzdeyse aracınız ve kendiniz için kar zinciri kullanmak ve benzeri önlemler almak gerekliliği doğmakta. Kışın yollarda gözlenen kar veya sert soğuklar sonucu buzlanma araçlar için kabus olabilmekte. Bu gibi durumların üstesinden gelebilmek için önce önlem almak, sonrasında ise hava şartlarına uygun biçimde sürüşe yön vermek oldukça önemli. Bu içerikte kar zinciri nedir, ne işe yarar, kar çorabı ile arasındaki farklar nedir gibi soruların detaylı bir şekilde yanıtları verilmektedir.
Özellikle kış mevsimi başta olmak üzere soğuk ve yoğun kar yağışının olduğu dönemlerde yollarda araç tutuşu oldukça zordur ve belli senaryolarda ağır hasarlı kaza riski de barındırmaktadır. Bu gibi durumlardan kaçınmak adına kullanılan kar zinciri ile tekerlerin buzlanma ve kar sebepli yol tutuşunda zorluk yaşamasının önüne geçmek hedeflenir. Araçların direkt olarak tekerlerinin üzerine uygulanan kar zinciri ile belli başlı zor senaryoların yaşanmasından kurtulmak mümkündür.
Araçların tekerlerinin yola karşı uyguladığı mukavemet hava durumu, araç lastiklerinin durumu, yolun durumu gibi birçok değişkenin rol oynadığı bir senaryodur. Kar zinciri gibi önlemler ise bu üç aktörden birini diğer ikisinin ona karşı sağlayacağı kontrolsüzlük ve düşük mukavemete karşı korur. Kar zincirinin olmadığı durumlarda kar yağışının kapladığı asfalt en alt katmanda buz tutarak çok kaygan hale gelebilir. Bu durumda eğer kar zinciri takılmıyorsa direksiyon hakimiyeti oldukça zordur. Araç hız kestiği yönlere doğru sürekli kayarak ilerleyebilir. Bundandır ki kış vakti bu tip kazalarla sıklıkla karşılaşılır.
Kar zincirleri tekerleklerin tüm yapısını kaplayacak şekilde tasarlanmış bir sistemdir. Aracın karda veya buzlu zeminlerde daha iyi çekiş yapabilmesi, kontrolsüz şekilde kaymamaları için doğru biçimde uygulanmaları oldukça önem arz eder. Bu çekişi sağlamak direkt olarak sürüş güvenliğini sağlamaktadır.
Zincirlerin farklı tipleri bulunmaktadır. En fazla tercih edilen tipler lastiğin etrafını sarıp gergiler ile sabitlenen kar zinciri tipidir. Diğer bir tipinde ise zincir uygulaması lastiklerin sırt desenine lastikler demonte iken uygulanır. Uygulama ardından araç lastikleri araca uygulanabilir hale gelir.
Kar zincir tipine göre şiddeti artsa da kar zincirleri temel olarak karlı ve donmuş zeminleri kazar. Bu sayede kazma işlemi sonrası yüzey ile teker hareketi daha bileşik hale gelir, yol tutuşu artarak tekerlere aktarılan güç daha yüksek ve kararlı biçimde yola yansıtılabilir. Bunun yanı sıra buzdan ve ıslaklıktan kaynaklı kaymaların da zincirle önüne geçilebilir.
Kimi sürücüler kar zinciri kullanımının araç için hız kaybı olmayacağını düşünebilir fakat bu son derece yanlıştır. Kar zinciri takılı bir aracın kesin suretle yüksek hızlara çıkmaması gerekir. Zincirler yüksek hızlarda kullanımlara uygun olmayıp araçların buzlu ve karlı zeminde hareket edebilmesi adına kullanılan sistemlerdir.
Yağış beklenen veya hava koşullarının ileriki süreçte de artabileceği düşünülerek hareket etmek önemlidir. Aracınızı kenara çekerek zincirlerinizi takmanız gereken durumlarla karşılaşmak her zaman için olası denilebilir.
Kar zincirleri takmadan önce ihtiyacını olan temel malzemeler: zincir, yol kenarında takılabileceği senaryolarda reflektörlü bir tabela ve basit bir kriko denilebilir. Fakat kriko elzem değildir, zeminin yardımıyla beraber zincirler lastik altından da geçirilebilir. Takmadan önce bilmeniz gereken ise aracınızın çekiş veya itiş tipini bilmeniz gerektiğidir. Araç hangi kısımdan çekiş veya itiş yapıyorsa zincirler o tekerlere takılmalıdır. Eğer araç dört çeker ise tüm tekerlere zincir uygulanabilir. Yani kısacası önden çekişli ise ön tekerlere, arkadan itişli ise arka tekerlere zincir uygulaması yapılmalıdır.
Kar zinciri takma adımları:
İşlemlerin hepsi tamamlandıysa yola çıkmaya hazırsınız.
Kar zincirlerini takmak, onlar ile yola çıkmak eğer her şey doğru bir şekilde yapıldıysa tehlikeli değildir. Dikkat etmeniz gereken en önemli aktörler yoldaki diğer sürücüler ve sürüş anındaki anlık yol koşullarıdır.
Kar zincirlerini taktıktan sonra için yapılması gereken ve alınacak en büyük önlem yola çıkmadan önce onları test etmektir. Sarktığından veya gevşek parçalar olmadığından emin olmak sürücü güvenli hale getirmek için gereklidir. Gevşek veya sarkık zincirler fırlayarak farklı sonuçlara ve çeşitli hasarlara yol açabilir.
Kar zinciri için alınması gereken bir diğer önlem de takarken güvenli bir yerde olmaktır. Sessiz ve ideal bir park alanında zincir takmak ideal olsa da yol koşullarına göre farklı alanlarda takmak zorunda kalınabilir. Eğer yol kenarında yağış başlarken zincir takmanız gerekir ise yapmanız gereken aracınızı çekebileceğiniz kadar kenara çekerek işlem için kendinize alan açmanız gerektiğidir. Bununla beraber dörtlüleri yakıp, reflektör kullanarak da diğer sürücülerin sizi görebilmesini sağlayabilirsiniz.
Son olarak ise aracınızı durdurduğunuzda zemin ve eğim ne olur ise olsun el freninizin çekili olduğundan emin olmalısınız. Bu durum oldukça önemli olup hızlıca zincir takmaya çalışıp el frenini unutan sürücülerin başına gelen aksiliklerle ilgili birçok anı da dinleyebilirsiniz.
Karlı bir dağ veya yayla yoluna çıkmadan önce aracınız için en doğru kar zincirlerini satın almalısınız. Kar zinciri satan yerler çok fazla olmadığı gibi satan yerler arasında da tüm seçenekleri bulunduran çok fazla yer yoktur. Bu sebeple aracınız için uygun olan ebattaki kar zincirlerini kış mevsimine girmeden temin etmek en karlı ve güvenli yol olacaktır.
Kar zincirlerini genel olarak büyük araç parça satış mağazalarından, lastikçilerden ve benzin istasyonlarından bulabilirsiniz. Aracınız için uygun olan ölçüleri öğrenmek için aracınıza ait olan kullanım kılavuzuna göz atabilirsiniz.
Diğer bakılacak nokta ise aracınızın çekiş tipi. Eğer dört çeker bir aracınız var ise 2 adet kar zinciri yeterli olmayacaktır. Dört teker için de kar zinciri almanız gerekir. Önden veya arkadan çekişli araçlar için ise çekişlerin olduğu lastikler için 2 tane zincire sahip olmanız yeterli olacaktır.
Kar zinciri ve kar lastiği işleyiş olarak tamamen farklı prensiplere sahiplerdir. Bu sebeple kar zinciri kar lastiği yerine geçmez. Kar lastikleri her ne kadar daha zemine işleyen dış yapıya sahip olsa da kar zinciri gibi zemini kazarak ilerleyecek kadar sert bir yapı sunamaz. Bu sebeple ağır yol koşullarında kar zincirini kar lastiklerine geçirmek en iyi çözüm olacaktır. Kar zinciriyle beraber kar lastiği daha etkili olacak, karlı zeminlerde tutuşunuz daha da artacaktır.
Yaz lastiklerine kar zinciri de takılabilmektedir. Fakat en iyi ikili kar lastiği ve kar zinciri beraber olacaktır. Yaz veya dört mevsim lastiklerine takılan kar zincirleri de istenilen işleyişi sağlayacak fakat kar lastiğindeki gibi kanallar olmadığı için daha kaymaya açık olacaktır.,
Kar zincirleri yerine kullanılan en büyük alternatif kar çoraplarıdır. Kar çorapları tıpkı kar zincirleri gibi karlı ve buzlu zeminlerde çekişi artırmak için geliştirilmiş lastik üzerine uygulanan yapılardır. Kar çorapları standart olarak iç ve dış kısmında yer alan elastomer içerikli dokuma kumaşlardan imal edilirler. Bu kumaştan oluşan kar çorapları lastik yüzeyini kaplayarak yol ve lastik arasındaki ilk etkileşime geçen yüzey olur.
Kar çoraplarının içeriğinde bulunana elastomer kar çorabını hareket boyunca yerinde tutan unsurdur. Montajının kolay olmasını da yine elastomer içerikli olması sağlar. Bazı kar çorabı modellerinde iç kısma özel malzeme eklenmiştir ve bu sayede kar ve yoldaki diğer unsurların lastiğin içerisine girmesi engellenmektedir.
Kar çorapları çift olarak satılırken lastik boyutu ve tiplerine göre farklı farklı çeşitleri bulunmaktadır. Hem otomobiller için hem de yüksek inç ve yapısı olan traktör gibi araçlar için de özel olarak üretilmektedir. Kar zincirlerine benzer biçimde kar çorapları ile de yüksek hızlara çıkılmaması gerekir.
Araç sürücüleri zorlu yollar için hangi yapıyı kullanmaları gerektiğini merak ederler. Bu kısımda kısaca hangi yapının size daha fazla fayda sağlayacağını maddeleri okuyarak öğrenebilirsiniz:
Kar zincirleri yüksek hızlarda kullanılabilecek yapılar değillerdir. Kalitesine göre değişse de ortalama olarak kar zinciri ile yapılabilecek maksimum hız 30 kilometre/saat ile 50 kilometre/saat arasındadır. Kar çorapları için de yapılabilecek maksimum hız 30 kilometre/saat ile 50 kilometre/saat arasındadır.
Şunu anlamak gerek ki kar zincirleri de kar çorapları da normal yollarda normal bir sürüş için ideal yapılar değillerdir. Bu gibi durumlarda kısa süreli kullanımlarda yavaş olunması halinde çok fazla sorun yaşanmasa da uzun süre yanlış koşullarda ve yanlış hızlarda kullanılmaları halinde sürüş güvenliği ve aracın güvenliği riske atılabilir. Bu sebeple ekipmanları sadece gerekli koşullarda, belirtilen hızlarda kullanmak en sağlıklı hareket olacaktır. Aksi halde ciddi kazalara ve ciddi hasarlara sebebiyet oluşabilir.
Yazar : Çetaş