Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz

Loading...
Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar   
+
  Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar
BLOG

Kaliper

Eklenme Tarihi:
01 Ocak 2024
Kaliper

Bunu içerikte araç içerisinde bulunan kaliper adlı parçanın ne işe yaradığını, neyi ölçtüğünü, ölçüm esnasında nasıl çalıştığını ve bozulması durumunda neler olacağını tüm detaylarıyla beraber açıklamaktayız. İçerikte buna da ek olarak farklı soruların da yanıtlarına ulaşabilirsiniz. 

Fren sistemlerinin nasıl olduğu hakkında fikir almak isteyen birçok sürücü kaliper hakkında çeşitli sorular sorabilmektedir. Hakkında çok fazla doküman olmayan fakat fren sisteminin en kritik parçalarının olan kaliper hakkında detaylı bilgileri bu içeriğimizde topladık. İçeriklerin içerisinde daha önce yanıtlanmamış soruların yanıtlarını da bulabilirsiniz. 

Kaliper Nedir? 

Kaliperler standart tipi ve pistonlu kaliperler olmak üzere ikiye ayrılırlar. Pistonlu kaliperleri içerisinde tek piston, 2 piston, 4 piston ve 6 piston gibi farklı tipler bulunabilmektedir. Sadece bunlarla sınırlı olmasa da genelde piston sayıları çifttir. 6 piston Bir kaliperden örnek vermek gerekirse bir tarafta 3 diğer tarafta 3 adet piston bulunacak şekilde yerleşime sahiptir.  

Kaliper Ne İşe Yarar? 

Fren kaliperi yuvarlak bir nesnenin çapını ölçmek için kullanılmakta olan bir fren parçasıdır. Genel olarak kaliper yapılarının ucunda sabit bir dayanak yer alan metal bir bant bulunurken diğer ucunda da bir kulp bulunur. Sabit dayanak ile beraber nesneye temas edilen nokta arasındaki mesafeyi ölçen boru şeklindeki yapının çapını kaliper ölçer. Aracın başka bir aracı takılmadan fren rotorun çapını ölçmek için kullanılan yapının adıdır. 

Fren garip halleri sadece bununla kalmaz aynı zamanda fren balatalarının yerinde tutan bir mekanizmaya sahiptir u şeklinde bir metal parçaya benzeyen kaliper fren kampanasına vida ve cıvata ile bağlıdır. Fren balatası ise kalorifer üzerine ya vida ya da cıvata ile bağlanmaktadır.  

Kaliper Neyi Ölçer? 

Kaliper temel olarak metalin kalınlığını ölçmek adına kullanılmış aletlere verilen addır. Frenk kaliperi de bulunduğu konumu itibariyle yukarıda da bahsettiğimiz sabit dayanak ve kurt ile beraber lastik boyutunun ölçümünü yapmaktadır. Kısacası kaliper lastik boyunu ölçer fakat bu bilgiyi almak amacıyla değil fren sistemine fayda sağlamak ve işlevleri yerine getirebilmek adına yaptığı bir davranıştır. Bu ölçümü yapabilmek için de jantın dışına konumlandırılır. 

Kaliper Ölçümü Nasıl Yapılır? 

Kaliper ölçümü ile beraber yapılan ölçümlemede işlevleri yapanlar sabit dayanak ve kulptur. Bu kısımla Arasında yer alan sabit dayanak metal bir banttan oluşurken kul ile beraber jant dahil olmak üzere tekerin boyutunu ölçümler. Bu işlem başlı başına fren sistemindeki hesaplamaların yapılması adına oldukça önemli bir işlemdir. Sadece ölçüm görevi görmeyen kaliperler fren sistemindeki disk ve Balatanın sağlıklı çalışabilmesi için ahenk içinde onlarla işlem görür. 

Kaliper Bozulursa Ne Olur? 

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi kaliper direkt olarak fren balatalarının işleyişini etkileyen bir bölümdür. Bu sebeple kaliper bozulur veya kırılırsa ya da cıvatalarından biri eksikse Fren balata ısının çalışma ihtimali bulunmaz ve işlevlerini yerine getiremez. 

Kaliper Bozuk Olduğu Nasıl Anlaşılır? 

Kaliper havzasını anlamanın net bir yolu bulunmamakla beraber bir aracın lastiği hasar gördüğünde farklı bir hasar görünmüyorsa kaliperlerde bir arıza olmuş olabilir. Kaliperlerin arızalanması gibi durumlarda lastik hava tutmayabilir. Bir kaliper arızası kimi zaman lastiğin hava kaçırması sebebiyle de yaşanabilir. Bununla daha net anlamak adına araç lastik dijital basınç göstergesinden yararlanılabilir. Eğer aracım basıncı çok düşükse araç sürmeyi bırakarak lastik basıncını artırma veya tekerlekleri değiştirme gibi adımlara geçmek kaliper sağlığı için oldukça faydalı olacaktır. Bilindiği üzere bir aracın can damarı ve kendinin hızını yola aktaran bildiği unsur şüphesiz tekerleklerdir. Kaloriferlerin sağlığı için de tekerleklere oldukça iyi şekilde bakmak faydalı olacaktır.  

Kaliper Neden Ses Yapar? 

Kaliper yani fren kaliperi içinden ses gelmesi direkt olarak kalite yerlerde bir arıza olduğunun göstergesidir. Bozuk bir fren kaliperi fren sisteminde gıcırtı sesinin çıkmasına sebep olabilir. Bu durum sadece gıcırdatma olarak değil farklı şekilde duyulabilmektedir. En sık duyulan çeşidi ise gıcırtıdır. Bu sesin çıkmaz Sebebi genellikle zaman içerisinde fren kaliperinin kullanım şartlarına bağlı olarak deforme olmasıdır. Bu durum kesinlikle atlanmaması gereken bir durum olup acil şekilde müdahale edilmesi gereken arızalardan biridir. Gerekli ciddiyetin gösterilmediği durumlarda fren sisteminin yetersiz çalışmasına sebep olarak gerekli anda kullanılmasıyla beraber çok ciddi kazalara dolayısıyla maddi ve manevi kayıplara da sebep olabilmektedir. Bu sebeple frenlerde gıcırtı sesi geldiğinde hiç düşünmeden yetkili teknik servise giderek fren kaliperlerini kontrol ettirmeniz oldukça faydalı olacaktır. 

Kaliper Neden Kitler? 

Fren kaliperi yerinin kilitlenmesine sebep olan şey fren diskinin her bir tarafına eşit olmayan kuvvetler uygulanması ve eşit olmayan aşınmalar ortaya çıkmasıdır. Bunun da genel olarak sebebi korozyon ve kirdir. Tutukluluk yapmakta olan yani kilitlenen kaloriferin düzgün bir şekilde bakımının yapılması halinde sorun ortadan kalkabileceği gibi kimi zaman da sorunun oluşmasına neden olan 2 fren balatası ve fren diski de değiştirilebilmektedir. 

Bu durumda ilk olarak fren diski üzerinde aşınma ya da kir olup olmadığı dikkatlice kontrol edilmelidir. Eğer kir veya geri dönüşü olan bir aşınma varsa sorun halledilecek kaliperlerin kilitlenmesinin de önüne geçilebilir. Fakat eğer fren diski geri dönüşü olmayacak bir şekilde aşınmış olsa değiştirilmesi zaruridir. 

Kaliper Boyanır Mı? 

Kalorifer sistemi çok fazla eski ve boyası dökülür ise kaliper boyası ile beraber tekrardan boyanabilir. Bazı araç tiplerinde ısıya dayanıklı kaliper boyası tercih edilmesi gerekir. Bu boyalar farklı renklerde olabileceği gibi genellikle kırmızı parlak tonlar tercih edilmektedir. Isıya dayanıklı kaliper boyalarının dökülmesi daha güç olacağı gibi ısı değişimlerinde diğer boyalara göre daha az zarar görür. 

 

 

 

 

Yazar : Çetaş

Arkadan İtişli Araç Ne Demektir?
Arkadan İtişli Araç Ne Demektir?
Araçlarda sürekli olarak duyduğumuz arkadan itiş ve dört tekerden çekiş gibi kavramlardan birine bu içerikte detaylandırma yapılmıştır. Bu içerikte arkadan itişli araç ne demektir, alırken nelere dikkat etmek gerekir ne gibi özellikleri bulunur de...
Ekleme Tarihi: 19.10.2023
Coilover Nedir? Ne İşe Yarar? 
Coilover Nedir? Ne İşe Yarar? 
Coilover, araç tutkunlarının heyecanını ve merakını tetikleyen bir sürüş konseptidir. Bu teknoloji, adrenalin tutkunları için adeta bir heyecan kaynağıdır. Otomobilin süspansiyon sistemine entegre edilen bu özel yapı hakkında daha fazla detayı içe...
Ekleme Tarihi: 19.10.2023