Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Trafiğe çıkarken birçok bilgiye hakim olunmadan seyir alınmakta. Bunun en önemli kısımlarından biri hiç şüphesiz geçiş üstünlüğü konusu. Günümüzde geçiş üstünlüğüne dair yaşanan yanlış bilgi ve kafa karışıklıkları birçok kazanın başlıca sebebi olabilir. Bu içerikte geçiş üstünlüğü nedir, neye göre belirlenir gibi konular hakkında tüm detaylara yer verilmiştir.
Trafikte seyrederken dikkat edilmesi gereken ilk şey trafik güvenliğine yönelik sürüş biçimini tercih etmektir. Trafik geçiş hakkı veya diğer bir deyişle geçiş üstünlüğü belirli durumlarda belirli akan trafik yönlerine sağlanmıştır. Bu durumu göz ederek trafiğe çıkmak, düzeni sağlayacağı gibi kazaları da en aza indirgeyecektir. Bunun için ise vatandaşların geçiş üstünlüğüne tamamen hakim olması gerekmektedir.
Geçiş üstünlüğü istisnalar hariç belirli sınıflardaki araçlara değil Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen tanımlamalara göre belirlenmektedir. İlerleyen kısımlarda hangi araçlara geçiş üstünlüğü verildiğine dair listeye ulaşılabilmektedir.
Karayolları Trafik Kanunu içerisinde yer verilen Tanımlamalar bölümünde geçiş üstünlüğü için “Geçiş üstünlüğü: Görev sırasında, belirli araç sürücülerinin can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamak şartı ile trafik kısıtlama veya yasaklarına bağlı olmamalarıdır” tanımlaması yer almaktadır. Bu kapsamda trafikte geçiş üstünlüğü belirlenir.
Yukarıdaki tanımlama ışığında geçiş üstünlüğü resmi görev ve afet durumlarında kullanılabilmektedir. Bunun yanı sıra kavşaklarda araçların geçiş üstünlüğü başlığı da yer alır fakat bu durum diğeri ile net bir şekilde ayrılmaktadır. Kavşaklardaki geçiş üstünlüğü durumu da mevzuatlarda tanımlanmış olup trafik işleyişine yönelik belirlenmiştir. Konu ile ilgili detaylar içeriğin son kısmında verilmiştir.
Başlıca geçiş üstünlüğüne sahip araçlar:
Yukarıdaki listede yer alan araçlar trafikte geçiş üstünlüğüne sahip olup normal trafik kuralları ve kısıtlamalarının dışında hareket edebilir, trafik seyrinde güvenlik için farklılıklar meydana gelmesine sebep olabilirler.
Yukarıdaki araçların taklit edilmesi veya ilgili araçların durumları üstünlük gerektirmediği halde statülerinden yararlanmak için siren veya ışık kullanarak geçiş üstünlüğü alması mevzuatlarca cezai işleme de tabi tutulmaktadır.
Geçiş üstünlükleri genellikle acil hasta, afet durumu, kaza anları, yol çalışması, güvenlik korteji, özel geçiş törenleri ve güvenlik önlemi sağlamasının gerekli olduğu zamanlarda kullanılırlar. Bunlar dışındaki keyfi ve sadece avantaj için kullanılacak üstünlükler belirli kanunlar ile yasaklanmaktadır.
Trafikte çakar adı verilen ve resmi araçlarca kullanılan geçiş üstünlüğü içerisinde yer alan ışıklı uyarı işaretine haksız yere sahip ise farklı cezalar ile karşı karşıya kalabilir. Tepe lamba ve çakar kullanma cezası 2456 TL olarak belirlenmiştir. Eğer araç sahibinin usulsüz şekilde çakar taktığı tespit edilir ise 1339 TL ceza uygulanır. Eğer sürücü kendisine ait olmayan bir aracı kullanırken usulsüz çakar tespiti yapılır ise 2678 TL ceza kesilmektedir. Tüm bu cezalara ek olarak ehliyete el koyma gibi uygulamalar da yapılmaktadır.
Trafik seyir halindeyken kavşak çevresinde yaşanacak kazalara yönelik alınabilecek en önemli tedbir geçiş üstünlüğü bilgisine sahip olmaktır. Bunun ile beraber araç sürücüsünün kavşağa doğru ilerlerken dikkatli ve çevre kontrolü yapacak şekilde hareket etmesi gerekir. Ani ve hızlı sürüş aksiyonlarından kaçınılması gerekir.
Kavşak için belirlenmiş geçiş üstünlükleri:
Yukarıdaki tanımlamalardaki araçlar kavşaklarda geçiş üstünlüklerine sahiptir. Bu tanımın dışında kalıp kavşakta üstünlük almaya çalışılması halinde trafik ihlali yapılmış olunur. Kaza durumlarında kusur tespitinden bu gibi durumlar oldukça önem arz eder. Birçok kullanıcının kaza sırasında ilk dikkat ettiği nokta geçiş üstünlüğünün kimde olduğuna ilişkindir.
Yazar : Çetaş Dijital