Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz

Loading...
Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar   
+
  Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar
BLOG

Distribütör Nedir?

Eklenme Tarihi:
01 Ocak 2024
Distribütör Nedir?

Normalde farklı bir anlamı ile kulaklara gelen distribütör içten yanmalı motorlarda yer alan bir parçadır. İyi ilgili parça oldukça önemli bir göreve sahiptir. Bu içerikte distribütör nedir, ne işe yarar, bozuk olursa ne olur ve performansı ne kadar etkiler gibi çeşitli soruları yanıtlandıracağız. 

Araba Distribütör Ne Demek? 

İçten yanmalı prensibinde çalışan motorlarda klasik ateşleme sisteminde bulunan parçalardan biri de distribütörüdür. Kısacası araba distribütör ateşleme sisteminin bir parçası demektir. Sistemin içerisinde özerk olmayan bir parça sistem bütünlüğün içerisindedir. 

Distribütör Ne İş Yapar? 

Bu parça kendisi gibi ateşleme sisteminde yer alan indüksiyon bobinin ortaya çıkardığı yüksek gerilimi bujileri iletmektedir. Motorun o anlık olarak ihtiyacı olan devirle beraber Elektrik iletimini konfigüre ederek ateşlemenin düzenli ve sorunsuz şekilde gerçekleşmesini sağlar. 

Bir sürümünün işlerini kısa ve açık şekilde belirtmek gerekirse motorda ateşlemeyi sağlamak ve aracın çalışmasında görev almak 2 doğru tanımlama olacaktır. Bunların dışında teknik bilgileri yazının ilerleyen kısmındaki başlıkların altında bulabilirsiniz. 

Distribütör Hangi Araçlarda Kullanılır? 

Dizel tipi içten yanmalı motorların hiçbirisinde distribütör tarzı bir ateşleme sistemiyle karşılamayacağını söylemek gerek. Distribütör işlenen birçok sisteme göre tüm araçlarda standart halinde bulunmadığı gibi yalnızca bazı benzinli araç motorlarının modellerinde bulunmaktadır. Bu sebeple sektör halinde bir standart değildir. 

Distribütör Bozuk Olursa Ne Olur? 

Artık şunu kabul etmek gerekir ki bir aracın bakımını doğru şekilde yapmak için düzenli olarak temizliği ve bakımının tüm parçaları uygulanması şarttır. Hangi parça olursa olsun mekanik aksamda düzenli şekilde bakım ve temizlik gibi özelliklerden yararlanmayan parçalar belli başlı arızalara ve sorunlara gebedir. Distribütör de bunlardan farklı değildir.  

Bir aracın uzun ömürlü ve sağlıklı biçimde çalışabilmesi adına yüksek kaliteli akaryakıt kullanmak oldukça önemlidir. Eğer aracı düşük kaliteli bir benzin yakıt koyulursa bu durum distribütörün arızalanmasına sebep olabilir. Distribütör arızalandığı durumlarda ateşleme yapamayacağı için araç marş basarken tek ekleyebilir veya durabilir. Eğer araç çalışır fakat haddinden fazla yakıt tüketir, fazla hararet yapar ve yakıt tüketimi sonucunda farklı kokular gelmeye başlarsa aracın bakıma girmesi gerekecektir. 

Distribütör Parçaları Nelerdir? 

Distribütör birden fazla parçanın birleşmesiyle oluşmuş bir yapıdır. Bu yapı içerisinde tevzi makarası, platin tablası, mekanik avans tertibatı, vakum avans tertibatı, kondansatör, distribütör gövdesi, distribütör kamı, distribütör kapağı, distribütör milli gibi parçalar bulunmaktadır. Bu yapının içerisinde yer alan platin ler açıldığı esnada ateşleme bobinin primer devresi içerisindeki akım kesilmektedir. Sekonder devre içerisinde bu sebeple iç bölümde yüksek voltajlı bir akım meydana gelir. Bu akımla beraber bujinin ateşlemeyi vermesi için yeterli miktar sağlanabilir. Buji kısmında ilk kıvılcım ile beraber ateşleme işlemi başlatılır ve sonrasında platin kontaklar kapanır. Bu esnada primer devresinin akımı tekrardan yükselmeye başlar Distribütör kamu açısı bu bölümde en önemli rol sahibi gelir. Kam açısı direkt olarak platin devri ayarlaması olabilmesi adına kapalı olduğu esnada kam dönüş adedinin derece cinsinden ölçümlenmesi işlemini ifade eder. Bu açı doğru bir şekilde konumlandırılmaz ise konumlandırılması anlarda motordaki yanma şiddeti düşük olmaktadır. Bu da motorun gereken gücü üretememesi ve kötü performans sergilemesine bir sebep olur. Bu durumun ertesinde platin ilerde meme oluşumuna sebep olan motor sürekli arızalanan bilir hale gelir. Distribütörü de bulunan bir diğer parça olan kondansatör ise distribütör harici duyulan ihtiyaç karşılığında kullanılan bir parçadır. Bu parça sayesinde platin inler ilk açıldığı an primer sargıdaki akımı anında bloklamaktadır. Bu platin açıldığı ilk anlarda kıvılcım oluşma ihtimali bulunduğundan dolayı kondansatör içerdeki akımı kendi üzerine çekerek kıvılcım oluşmasını önleyen bir parçadır. Böylece bujinin kıvılcım ateşleme süresi de uzamaktadır. 

Distribütör Kapağı Arızası Nasıl Anlaşılır? 

Çok sık yaşanan arıza tipleri arasında yer alan distribütör kapağı arızası kapağın dış etkenlerden deforme olmasıyla beraber ıslak bir şekilde çalışması durumu ortaya çıkar ve bu arızalanmasına sebep olur. Distribütör içinde yer alan tevzi makarası tamamen kapatılmadığı ya da gerekenden önce veya sonra kapandığı için distribütörlerin çalışmasına engel olmaktadır. Bu eğer araç çalışmıyorsa distribütör kapağını kontrol edilmesi gerekebilir. Araç sahiplerine kolay bir şekilde kontrol edebileceği distribütör kapaklarında kırık ya da ezilme gibi sorunlar dışında ıslanmaya bağlı olarak bir problem yaşanırsa distribütör kapağı ilgili kısımdan sökülerek kurutma işlemine tabi tutulmalıdır. Böylece ilgili sürecin islanma sebebiyle kesilmesinin önüne geçilebilir. Distribütör kapağının iç kısmında yer alan kömürlerin arızalanma durumunda hafif bir şekilde zımpara yapılması faydalı olabilir, bu işleme yenileme niteliği de uymaktadır. Düzenli şekilde distribütör kapakları değiştirilirse aracın ateşleme ve yakıt tüketim performansında gözle görünür şekilde bir artış olacaktır. 

Distribütör Performansı Etkiler Mi? 

Yukarıda da kısaca değindiğimiz üzere ateşleme sistemi üzerinde kritik görevi olan diskleri bütün araç performansını arızası durumunda direkt olarak etkileyen bir faktördür. Distribütör veya distribütör içerisinde yer alan parçalardan bir tanesinin arızalanması durumunda araç performansı kısmen veya tamamen zarar görebilmektedir. Bu sebeple ateşleme sistemi içerisinde yer alan distribütörün sıklıkla rutin bakımlarda kontrol edilmesi veya oluşan arıza durumlarında hızlı bir şekilde eylem planına geçilmesi oldukça önemlidir. Kişiler bu planları uygulayarak araçlarının motor performanslarını daha iyi hale getirebilecekleri gibi yakıt tüketim performansından da artıracak vardır. Araçların performansının artırılması için sadece basit birkaç yöntem bulunmamakta motor kısmındaki yer alan binlerce büyüklü küçüklü parçalara sahip sistemlerin düzenli aralıklarla kontrol edilmesi ve ihtiyaç halinde yenilenmesi performansı olumlu etki sağlayacaktır. 

 

 

 

Yazar : Çetaş

Arkadan İtişli Araç Ne Demektir?
Arkadan İtişli Araç Ne Demektir?
Araçlarda sürekli olarak duyduğumuz arkadan itiş ve dört tekerden çekiş gibi kavramlardan birine bu içerikte detaylandırma yapılmıştır. Bu içerikte arkadan itişli araç ne demektir, alırken nelere dikkat etmek gerekir ne gibi özellikleri bulunur de...
Ekleme Tarihi: 19.10.2023
Coilover Nedir? Ne İşe Yarar? 
Coilover Nedir? Ne İşe Yarar? 
Coilover, araç tutkunlarının heyecanını ve merakını tetikleyen bir sürüş konseptidir. Bu teknoloji, adrenalin tutkunları için adeta bir heyecan kaynağıdır. Otomobilin süspansiyon sistemine entegre edilen bu özel yapı hakkında daha fazla detayı içe...
Ekleme Tarihi: 19.10.2023