Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Ülkemizde araçlarla ilgili binlerce kavram bulunmakta ve birçok kavramın ne olduğuna dair insanlar merak içerisindedir. Bu içeriğimizde sıklıkla karşılaşılan DCT şanzıman nedir, ne işe yarar, hangi araçlarda yer alır, otomatik mi yarı otomatik mi ve diğer birçok detayına dair gerekli bilgileri bulabilirsiniz.
Dct Şanzıman Nedir?
Dual Clutch Transmission yani DCT, Türkçe karşılığıyla çift kavramalı şanzıman manasına gelmektedir. Dünya üzerindeki birçok araç üreticisi araçların da DCT şanzımana yer verirken bu şanzıman sadece belirli bir araç için üretilmez. Her araç tipinde farklı şekilde ve farklı özellikler için farklı avantajlarını yansıtabilsin diye kullanılan DCT şanzıman Dualogic yani tek şanzıman teknolojisi ile beraber en fazla kullanılan şanzıman teknolojisidir. Bu şanzıman tipinin yüksek verimlilik amacıyla kullanıldığının da eklemek gerekir.
Dct Şanzıman Ne İşe Yarar?
Kullanıldığı araçlarda sürüş keyfinin ve hızlanma hissiyatının artırılması adına kullanılan DCT şanzıman, hızlanma viraj alma ve frenleme gibi ana hareketlerde daha keyifli bir sürüş imkanı sunmaktadır. Yalnızca otomobillerde kullanılmayan bu şanzıman yakıt performans dengesinde birçok avantajı beraberinde getirir ve araçtan tükettiği yakıta göre daha fazla performans çıkmasını sağlar.
Özellikle performans ve spor odaklı otomobillerde kullanılan bu şanzıman tipi yıllar geçtikçe farklı segmentlerde de kullanılmaya başladı. Birçok avantajı beraberinde getiren bu şanzıman tipinin en büyük dezavantajı hiç şüphesiz sürekli olarak bakıma ihtiyaç duymasıdır. Yüksek performanslı kullanımı sürdürebilmek için şanzımanların sürekli olarak sağlıklı olması gerekir.
Bu tip şanzımanların sürücülerin hızlı vites değiştirmelerine olanak sağladığı bir gerçek olmasının yanı sıra sürüş konforunu da elden bırakmaması tercih edilmesindeki önemli bir sebeptir. Bir aracın spor olarak yani performanslı şekilde kullanılması adına DCT şanzıman gibi yüksek verimlilik sağlayan bir şanzıman tipine ihtiyacı olur. DCT şansıma genellikle hafif ve kompakt araç tiplerinde kullanılır.
Dct Şanzıman Hangi Araçlarda Var?
DCT şanzıman opsiyon el bir seçenek olduğu için her araçta bulunması gereken bir şanzıman tipi değildir. Bunun yanı sıra birçok önde gelen araç markasının içerisinde motorlarda ve sistemde kullanılarak önemli bir performans artışı olduğu gözlemlendi ve bu araçlarda DCT şanzıman kullanıldı.
Bunlar arasında en fazla göze çarpan araç markaları başlıca şunlardır:
Lamborghini
Ferrari
Fiat
Porsche
BMW (M modeller)
Audi (S-Tronic)
Mercedes
Alfa Romeo
Dodge
Kia
Dct Şanzıman Tam Otomatik Mi Yarı Otomatik Mi?
Aslında bu soruyu sorarken mevcut DCT şanzıman için direkt bir cevap vermek yanlış olacaktır. Şanzıman tam olarak yapısının fark edilmesi ilginin sorunun yanlış bir soru olduğunu ortaya koymaktadır. Kağıt üzerinde DCT şanzıman manuel şanzıman olarak geçmektedir fakat durum bununla sınırlı değildir. Bu tip şanzımanların öne çıkan özelliği otomatikleştirilmiş manuel şanzıman olmalarıdır. Yani bir diğer deyişle geçişlerde otomatik şanzıman gibi davranan manuel şanzımanlardır diyebiliriz. Bu tip bir şanzımana sahip araç kullandığınızda ilk bakışta aracım manuel değil otomatik şanzıman olduğunu zannedebilirsiniz. Fakat işleyiş ve teknik prensibe girildiği zaman araç manuel şanzımana sahip bir araç olarak kabul edilmektedir.
Birçok yerde DCT şanzıman otomatik şanzıman olarak yansıtsa da bu bilgi doğru değildir. Yukarıda da belirttiğimiz gibi teknik prensipten dolayı bu şanzıman tipi bana şanzıman olarak geçmektedir.
Dct Şanzıman Kim Kullanıyor?
Bu tip şanzımanlar daha önceki kısımlarda da kısaca bahsettiğimiz gibi özellikle performans konusunda kendini göstermesi gereken araçlarda kullanılmaktadır. DCT şanzımanı yukarıdaki gördüğünüz gibi Lamborghini ve Ferrari gibi sadece spor arabalık üretme amacı güden firmaların kullandığını görebilirsiniz. Bunun dışındaki markalar günlük kullanım için olan sedan araçlar üretse de spor modellerinde bu tip şanzımanı kullanmayı tercih etmektedirler. Gelişen teknoloji ve araçlardan daha çok performans beklentisi olmasının sonucundan dolayı da günümüzde yeni sedan araçlarda da bu tip şanzımanın kullanıldığı görülmekte. Bunu yukarıda yer alan Fiat ve Renault gibi spor aracı olmayan araçların da listede yer almasıyla anlayabilirsiniz.
Dct Şanzımanda Debriyaj Var Mı?
Yukarıda bahsettiğimiz otomatikleştirilmiş manuel şanzıman özelliğinin sonuçlarından birisi de vites geçişlerinde debriyaj kullanımının DCT şanzımanla ortadan kalkmasıdır. Bu şanzımanlarda geçiş otomatik vitesteki gibi olduğu için kalkışta veya vites geçişlerinde debriyaj kullanımı dolayısıyla debriyaj pedalı bulunmaz. Bu durumu sizin yerinizde şanzıman otomatikleştirilmiş mekanizmasıyla beraber yapabilmektedir. Bunun sonucunda otomatik olması sebebiyle oluşacak performans kaybını da çift kavramalı olmasına rağmen manuel yapısını tutan DCT şanzımanı yaşatmamaktadır.
Dct Şanzıman Yağı Kaç Km Değişir?
Özellikle yeni nesil DCT şanzımana gibi şanzımanlarda uzun ömürlü olması için özel sentetik yağlar kullanılmaktadır. Bu yağların değişimi ise 60.000 km ile 120.000 km arasında yapılır. Uzun ömürlü olmasının avantajı da budur. Araçlarda sık sık yağ değişimine ihtiyaç duyulmadığı gibi uzun ömürlü sentetik yağlar sayesinde motorun ve şanzımanın işleyişi uzun bir süre performans kayıpsız şekilde devam edebilir.
Tüm bunların yanı sıra şunu da eklemek gerekir ki bu tip şanzımanlar ısınmaya karşı aşırı hassas oldukları için olası bir aşırı ısınma durumunda yağı fazlaca kirleten bilmektedir. Bu sebeple aşırı ısınma sorunlarının olduğu araçlarda yukarıda bahsedilen 60.000 ile 120.000 km arası değişimler daha önceden de yapılabilir. Aracı hararet yaptırmaya özen göstererek kullanan kullanıcılar bu sorunla karşılaşmaz ve ideal kilometre aralıklarında yağlarını değiştirerek güvenli şekilde araçlarını kullanabilirler. Bir diğer negatif durum da ilgili şanzımana sahip araçlarda daha düşük ağırlıkları sağlayarak performansa katkı sağlamak amacıyla bazı malzemelerde yanlış parça seçimi yapılabilir ve bu durumda yağ kaçağı gibi kronikleşmiş bir olay meydana getirebilir. Bu gibi bir durumda da yine yağ değişimi daha erken kilometre aralıklarında yapılabilir.
Dct Şanzıman Kaç Litre Yağ Alır?
Bilindiği üzere her araç motor mimarisinde ve şanzıman mimarisine birebir aynı mekanikleri ve mimariyi kullanmaz. Bu durum başlı başına DCT şanzımanın içinde geçerlidir ve hangi aracın ne kadar şanzıman yağına ihtiyaç duyduğu araç modelinden araç modeline ve hatta şanzıman teknolojisinden şanzıman teknolojisine değişmektedir. Örnek olarak vermek gerekirse bir araçta 5 lt seviyeleri taşma çubuğuna kadar gelirken, başka bir araçta da 6 lt seviyelerinde bu durum gözlemlenebilir. Bu durumdaki en net bilgiyi aracınızın yetkili servisinden veya direkt araç markasının müşteri hizmetlerinden öğrenebilirsiniz. Dışarıdan gelen önerileri dinlemek yerine resmi mercilerden gelen talimatları dinlemek daha doğru olacaktır. Özellikle belirtmekte fayda var ki şanzıman gibi araç için çok kritik bir sistemin yağının değişiminde kesinlikle doğru bilgi sahibi olmanız gerekir. Aksi takdirde aracın işleyen yapısını bozabilir, kronikleşen bazı sorunlara yol açabilir, aracın kondisyonunu geri dönülemez şekilde zedeleyebilirsiniz.
Yazar : Çetaş