Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Güvenli bir sürüşün anahtarı, aracın bir bütünü ile dengede olmasıdır. Lastik basıncı bu noktada önemli bir rol oynar. Bu içerikte lastik basıncı nedir, ideal lastik basıncı ne olmalı gibi çeşitli sorulara detaylı biçimde yanıt bulunabilmektedir.
Aracın yol performansını etkileyen başrollerden biri hiç şüphesiz araç lastikleridir. Lastik basıncı da araç lastiğinin içerisindeki havanın sahip olduğu basınç değeridir. Bir aracın en iyi biçimde performans vermesi için lastik basınç değerlerinin araca ve lastik tipine uygun olması gerekir. Basıncın doğru ayarlanması fren mesafesini azaltırken aynı zamanda yol tutuşunu da artırmaktadır. Doğru basınç değeri ile araç belirli mesafelerde daha az yakıt da tüketmektedir.
Türkiye’deki araçlardaki lastik basıncı için psi ve bar değerleri kullanılmaktadır. 1 bar tam olarak 14.50 psi basınca eşittir. Hava basıncı için kullanılacak aletlerde parametrenin bar mı yoksa psi mı olduğuna dikkat ederek hareket etmek gerekir. Araçların psi değerleri kapı içerisinde bar olarak belirtilmektedir.
Bir aracın dengede yol alabilmesi adına tüm lastiklerin aynı değerde basınca sahip olması gerekir. Lastiklerden birinde farklı bir basınç değeri olması aracın yolda daha dengesiz gitmesine yol açacak ve kritik anlarda araç hakimiyetini etkilemeye varacak şekilde etki edecektir. Buna ek olarak yakıt tüketimi de bu dengesizlik sebebi ile artacaktır. Lastik basınçlarının farklı olması, aracın olması gereken devirden daha da yukarı çıkmasına sebep olabilmektedir.
Lastik basıncı kontroller ücretsiz şekilde benzin istasyonlarında yapılabildiği için en az ayda bir kontrol edilmesi önerilir. Bu sayede aracın olası dengesizleşme ihtimalinin de önüne geçilebilir.
Lastik basıncı araç kütlesi, lastik ve jant boyutuna göre değişebilmektedir. Lastik boyutlarına göre ideal lastik basınç değerleri çeşitli kılavuzlarda belirtilmiştir. İçeriğin ilerleyen bölümlerinde farklı lastik tipleri için hangi değerlerde basınç uygulanmalı detaylı şekilde anlatılmıştır.
Aracınızın lastik tipine göre doğru basınç değerini ayarlamak;
Kısacası araba lastik basıncı doğru ayarlanarak birçok sorunun önüne geçilebilmektedir. Lastik hava basıncı ayarlama için benzinlik veya lastikçilerdeki cihazlardan yararlanılabilir.
Eğer araba lastik basıncı olması gerekenden düşük ise;
Araç lastik basıncı ayarlama işlemi yukarıda da ifade edildiği üzere cihazlar yardımı ile yapılmaktadır. Cihazdan çıkan başlık lastik sibobuna takılarak basınç ayarlaması yapılabilir. Lastik basıncı yapmanın ardından hemen yola koyulmak yanlış olacaktır. Tekerlerde hava kaçağı olup olmadığını kontrol etmek için lastik basınçları tekrardan kontrol edilmelidir. Lastik basıncı ölçme işlemi bir sonraki başlıkta detaylı şekilde anlatılmıştır.
İstasyonlarda yer alan cihazlar sadece basıncı artırmaya değil aynı zamanda ölçmeye de yaramaktadır. Cihaz üzerindeki gösterge anlık lastik basıncını göstermektedir. Aracın lastik sibobuna cihazdan gelen başlığı takarak güncel basınç değeri ölçülebilmektedir.
Buna ek olarak basınç ölçer cihazlar ile de lastik basınçları ölçülebilmektedir. Yine istasyonlardaki cihazlar gibi lastik sibobu kısmından basınç ölçeri takarak lastik basıncı gözlemlenebilir.
Lastik hava basıncı düşmesinin en temel sebebi lastiğin hava kaçırmasıdır. Kaçak veya yırtık var ise araç lastiği basıncı deformasyonun boyutuna göre hızlıca veya ağır ağır düşecektir. Buna ek olarak hava osmozu kaynaklı olarak basınç da düşebilir. Eğer araba lastik basıncı dışarıdaki basınçtan yüksek ise hava osmozu meydana gelerek hava molekülleri lastiğin dışına çıkabilir.
Lastik basıncı en sağlıklı biçimde yola çıkmadan önce yapılabilir. Araç lastikleri sürüş esnasında ısındığı için sıcak durumda normalden farklı basınç değerleri ölçülmesine sebep olabilmektedir. Bu sebeple araç lastiklerinin sıcak olmadığından emin olarak hava basıncı ölçülmelidir.
Lastik basıncı ayarlarını sıfırlama işlemi her araç için farklı bir şekilde yapılmaktadır. Araçların lastik basıncı ölçüm mekanizmaları farklı olduğu için ilgili aracın kılavuzunda yer alan adımlar izlenmelidir. Eğer kılavuz elde yok ise en yakın yetkili servise gidilerek ilgili işleme dair bilgi alınabilir. Lastik basıncı sıfırlama adında söylenen yöntemler her araç için uygun olmayabilir.
Araba lastik basıncı olması gerekenden yüksek olur ise belli başlı dezavantajları da beraberinde getirir.
Bunlar;
Birçok kişi basıncın yüksek olmasının performans artıracağını düşünse de bu bir mitten ibarettir. Aracın belirlenen basınç değerlerinden yüksek olması farklı büyüklüklerdeki zararlara kapı açmanın dışında etkili olmayacaktır.
Lastik basıncı için tehlikeli baremler, lastik yapısı ve aracın ihtiyacı doğrultusunda değişim gösterebilmektedir. Bu sebeple net bir biçimde birim belirtmek oldukça yanlış olacaktır. Aracın lastik basıncı için verilen optimal değerlerin ne kadar dışına çıkılır ise tehlike o kadar artacaktır. Lastik basıncı ölçümü yapmak sadece bu sebeple bile hayati önem taşımaktadır.
205 55 R16 lastiklerde araç ağırlık denge dağılımının eşit olması gerekir. Aracın kullanım biçimine göre farklı basınç değerleri atanmalıdır. Eğer ön iki koltuk dolu ve arka koltuklar boş ise ön lastiklerde 36 psi basınç, arka lastiklerde ise 34 psi basınç ayarlaması yapmak sürüş konforunu artıracaktır. Eğer sürüş esnasında arka ve önde eşit miktarda yolcu var ise tüm tekerlerde 36 psi basınç değeri olması gerekir. Son senaryoda arkada 3 önde 2 kişi bulunuyor ise ön lastiklerde 36 psi basınç, arka lastiklerde 38 psi basınç ayarlaması yapılmalıdır.
Bu değerler uzun yol veya uzun kullanım için verilmiş olup şehir içerisinde yolcu sayısına göre sürekli olarak lastik hava basıncı ile oynanması da önerilmemektedir.
Tıpkı diğer ölçüdeki tekerlerde olduğu gibi 185 65 R15 hava basıncı da araç yüküne göre değiştirilmelidir. Araç içerisinde iki kişi seyahat ederken ideal lastik basıncı 31 psi’dır. Eğer araç tam kapasite ile seyahat edecek ise hava basıncı için ideal değer 35 psi olacaktır. Kısacası aracın yükü ve zemine uyguladığı ağırlığın göz önüne alınması sonucunda ideal bar kadar hava basılması gerekir.
Yukarıdaki değerler, diğer lastik boyutlarında olduğu gibi uzun seyahatler için önemlidir. Aracın yakıt tasarrufu ve lastik sağlığını koruması adına faydalı olacaktır. Optimum olarak belirlenen araba lastik basıncı değerlerinin şehir içinde sık sık değiştirilmemesi gerekir. Kısacası kısa mesafeli yolculuklarda belirlenen ideal lastik basıncını kullanmak daha faydalı olacaktır.
Yazar : Çetaş Dijital