Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz

Loading...
Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar   
+
  Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar
BLOG

Araç Kliması Yakıt Tüketimini Nasıl Etkiler?

Eklenme Tarihi:
01 Şubat 2024
Araç Kliması Yakıt Tüketimini Nasıl Etkiler?

Ülkemiz coğrafi konumu nedeniyle şehirden şehre fark etmek de beraber kış ve yaz aylarında ekstra ısıtıcı veya soğutucu ihtiyacı bulunan bir ülkedir. Bu sebeple bir araç alırken arabada klima olması dahil oldukça önemli bir kriter haline gelir. Bu içeriğimizde araç kliması yakıt tüketimi nasıl etkiler konusu üzerinde duracağız. Yıllardan bu yana arabanın kliması açık şekilde kullanıldığında “şu olur, bu olur” minvalinde çok şey duyduk. Peki bunlardan hangisi doğru, ne kadarı doğru gelin içeriğimizde birlikte irdeleyelim. 

 

Araç kliması yakıt tüketimini etkiler mi? 

Öncelikle belirtmek gerekir ki araç klimaları yapı gereği çalışmak için güçlerini araç motorundan almaktadırlar. Bu sebeple de araç motoru çalışırken yakma işlemiyle beraber yakıt tüketerek klimaya enerji sağlamaktadır. Bu sebeple araç kliması yakıt tüketimini etkilemez yorumu yanlış ve saçma olacaktır. Motor klimaya güç sağlamak adına normal işleyişinin üzerinde yakıt tüketmektedir. 

Özellikle sert geçen mevsimlerde uzun süre boyunca klimanın kullanılması yakıt tüketimini en çok etkileyen konulardan bir tanesidir. Fakat bir hurafe haline gelmiş “klima aracın motoruna zarar verir” konusuna da değinmek gerek. Klima aracın içindeki bir sistem olur çeşitli testlerle beraber motorla eşlenik şekilde binlerce defa denenmiş bir sistemdir. Araçlarda kullanılan klima sistemleri motorlara uygun şekilde inşa edildikleri için motorlara zarar vermezler, ekstra yıpranmalara sebep olmazlar. 

 

Sıcak klima veya soğuk klima yakıt tüketimini nasıl etkiler? 

Bir tevatür de araç klimalarının yakıt tüketimlerinin farklı şekilde etkiledikleri üzerinedir. Kış aylarında açılan sıcak klimanın motor sıcaklığıyla beraber çok fazla enerji harcamadan düşünülse de bu durum böyle değildir. Sıcak veya soğuk klima fark etmeksizin motorun çalışmasıyla beraber işlevsel hale gelen fonksiyonlardır. Bu fonksiyonlarda motorlar aşağı yukarı benzer şekilde fazladan yakıt tüketirler. Kışın motorun sıcak olması sebebiyle sıcak klimanın daha az yakıt tükettiği ise tespit edilmiş veya kanıtlanmış bir durum değildir. Bunun yanı sıra dışarıdaki havanın soğuk olduğunu göz önüne alırsak özellikle kış aylarında motor kendini ısıtmak için fazladan çalıştığı gibi klimadan hava üflemek fanlar çalıştırmak için de ayrıca güç üretecektir. Bu sebeple yazın soğuk hava üflemek için gösterdiği efor dan çok farklı bir efor göstermeyecektir. 

 

Araç kliması LPG yakar mı? 

Araç kliması başlı başına yakıtla çalışan bir sistem değildir. Araç klimasını çalışması için motor tarafından belli bir hareket enerjisini verebilmesi gerekir. Bu da kayış yardımıyla motordaki enerjiler klimaya yansıtılmasıyla gerçekleşir. Bu sebeple araç motoru ister LPG ile isterse dizel ile çalışsın, herhangi bir yakıtı yakarak ortaya enerji çıkardıkça klimanın çalışmasına yardımcı olacaktır. Kısacası klima başlı başına yakıt yakarak çalışan bir mekanizma değildir, hareket enerjisine ihtiyaç duyar ve bu hareket enerjisini de motordan temin eder. 

 

Araç kliması yakıt tüketimi ne kadar etkiler? 

Bunun hakkında araçtan araca, hava durumundan hava durumuna, yakıt kalitesinden yakıt kalitesine değişimler gözlenmektedir. Ortalama olarak sürekli olarak klima kullanımı sonrasında yakıt tüketiminin en fazla %10 seviyesinde arttığı görülmektedir. Bu durum tabii ki çalışan ve kondisyonu yerinde olan bir araba için geçerlidir. Eğer kondisyonu iyi değil ve fazladan yakıt tüketmesine sebep olan bazı sorunlarla karşı karşıya olan bir araç ise bu oran tabii ki de %10 seviyelerinde kalmayacak üstüne çıkacaktır. Ama şunu söylemek gerekir ki aracınızın normal kullanımına ek olarak çok büyük miktarlarda bir yakıt tüketiminden bahsetmek söz konusu değildir. 

Bilinen ön tamamen doğru olmayan durumlardan biri de özellikle sıcak yaz ayları için klima yerine camları açarak daha fazla yakıt tasarruf edileceği üzerine düşünmektir. Öncelikle belirtmek gerekir ki bir araç yakıt tüketimi konusunda optimal değerleri pencereleri kapıları kapalı, şekilde ortaya koyar. Klimanın çalışması ve araç penceresinin açılarak aracın hareket etmesi yakıt tüketimini olumsuz yönde etkileyen hareketlerdir. Bu sebeple yakıt tüketiminden kaçınmak için cam açmak tıpkı klima kullanan gibi fazla yakıt tüketimine de sebep olacak arabanın ilerlemesi için negatif kuvvet oluşmasını sağlayacaktır. Bu sebeple klimayı yerine cam açmak sanıldığının aksine çok büyük bir tasarruf unsuru değildir.

 

 

Araç klimasının yakıt tüketimini en az seviyede etkilemesi için neler yapılabilir? 

Araç klimasından az yararlanmak adına yapılabilecek en önemli işlem mevsime göre aracı doğru yerlerde konumlandırmak olacaktı. Bildiğiniz üzere bir aracın çalışmadan boş durduğu sürece içerisinde oluşturduğu sıcaklık en zor ve en meşakkatli ısıtma/soğutma sürecinin sebebi olur. Bu sebeple yaz aylarında araçlarınızı gölgeye, soğuk kış aylarında ise iyi güneş gören yerlere park ederek aracınızın mevcut sıcaklığını arttırabilir ve arabanın ilk açılışta daha fazla klima gücü kullanmasından tasarruf edebilirsiniz. 

Bunun yanı sıra araç kliması insan sağlığı için çok yararlı bir hava solunumun da ortaya çıkarmadığından dolayı sürekli olarak yüksek veya çok düşük sıcaklıklarla kullanılmaması tavsiye edilir. Araç içerisindeki sıcaklığın yaz veya kış fark etmeksizin 21 derecede tutulduğu klima ölçüleri idealdir. Bu şekilde aşırı soğuk ve aşırı sıcak olmadan klimayı çalıştırmak daha iyice yakıt tüketimine ekstra fayda sağlayacaktır. 

Araçta klima kullanırken dikkat edilmesi gereken konulardan biri de klimanın ne zaman açılıp ne zaman kapatıldığıdır. Bilindiği üzere motor devir aldıktan sonra belli bir hareket enerjisini sağlayabilir ve bu enerjiyle beraber arabanın diğer donanımlarına da güç sağlar. Klimanın araç tam devir almadan çalıştırılması motoru daha fazla bir yük altına atacaktır. Araç motoru rölanti durumundayken klima için güç yaratmaya çalışmakta ve daha fazla yakıt tüketmektedir. Bu sebeple aracın motoru rölanti durumundayken klimadan faydalanmamak daha tasarruflu olacaktır. 

 

 

 

Yazar : Çetaş

Arkadan İtişli Araç Ne Demektir?
Arkadan İtişli Araç Ne Demektir?
Araçlarda sürekli olarak duyduğumuz arkadan itiş ve dört tekerden çekiş gibi kavramlardan birine bu içerikte detaylandırma yapılmıştır. Bu içerikte arkadan itişli araç ne demektir, alırken nelere dikkat etmek gerekir ne gibi özellikleri bulunur de...
Ekleme Tarihi: 19.10.2023
Coilover Nedir? Ne İşe Yarar? 
Coilover Nedir? Ne İşe Yarar? 
Coilover, araç tutkunlarının heyecanını ve merakını tetikleyen bir sürüş konseptidir. Bu teknoloji, adrenalin tutkunları için adeta bir heyecan kaynağıdır. Otomobilin süspansiyon sistemine entegre edilen bu özel yapı hakkında daha fazla detayı içe...
Ekleme Tarihi: 19.10.2023