Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Araçların uzun süre sorunsuz şekilde kullanılabilmesi için belirli zamanlarda hassas kontroller gerekir. Araç bakımı bu hassasiyetlerin büyük bir bölümünü tek başına sağlayan bir süreçtir. Araç yıllık bakımı ne zaman yapılır, çeşitleri nelerdir sizin için anlattık.
Araç bakım işlemlerinde bir takvim belirlemek için en doğru yol yetkili servisin araç özelinde önerdiği aralıkları baz almak denilebilir. Araç yıllık bakımı isminde de yer aldığı gibi genel olarak yılda bir yapılsa da kimi zaman farklılıklar olabilir.
Benzinli ve dizel araçlarda 10 bin km ile 20 bin km arasında yapılması önerilen araç bakım işlemi hibrit tipindeki araçlar için 15 bin km’de bir biçiminde yapılır. Çok fazla yol yapan bir araç kimi zaman yıllık bakım minvalindeki işleme bu sebepler ile birden fazla muhatap olmalıdır.
Tüm bunların yanı sıra sıklıkla başvurulan bakım periyotları 45 bin ve 60 bindir. Ağır bakım ile standart bakım arasında yer alan bu bakımlarda birkaç temel işlem yapılır. Aracın kullanım süresinden ziyade kullanım miktarına göre zamanlaması ayarlanır.
Eski araçlar için araç bakım zamanı öğrenme konusunda verilen önerilere riayet etmek faydalıdır. Sıfır araçlarda ise kullanım kılavuzları içerisinde ilgili araçların ne sıklıkla teknik servis tarafından araç bakım sürecine sokulması gerektiği ifade edilir.
Eğer kullanım kılavuzu yok ise ilgili aracın resmi web sitesinden veya araç yetkili servisi üzerinden araç bakım zamanı öğrenilmektedir. Bu süreçlerde randevu oluşturulabilir veya ilgili marka tarafından sunulan hatırlatma e-mail veya SMSler ile süreç takip edilebilir.
Araç bakım aşamasında bakılan kısımlar aracın marka, model, yaşı ve km değerine göre değişiklik gösterebilmektedir. Durum böyle olsa da yapılan işlemlerin büyük bir çoğunluğu ortak kümede yer alır.
Kontrol işlemleri ve değişim işlemleri araç bakımının vazgeçilmezleri denilebilir. Bunlara ek olarak bazı gerekli durumlarda “ağır bakım” adı verilen işçiliğe ihtiyaç duyulan işlem de yapılmaktadır.
Araç bakımında bakılan yerler:
· İlk olarak aracın en dış kısımdan itibaren hata, kaza veya yıpranma durumuna,
· Araç iç donanımdaki parçaların (motor, şanzıman, radyatör vs gibi) durumuna,
· Fren, balata ve jantların durumuna,
· Araç içinde konsolda bulunan bölümlere (teyp, klima, park kamerası vs gibi) dikkatle bakılır.
Bunların dışında hangi işlemlerin yapıldığı merak ediliyorsa Periyodik araç bakımındaki işlemler başlığına göz gezdirmekte fayda olacaktır.
Araç bakımı denildiğinde akla iki ayrı başlık getirilebilir; güvenlik ve uzun ömürlü kullanım. İşin kısacası araç bakımı direkt olarak güvenlik açıklarını halletmek ve aracın daha uzun süre kullanılabilir olması için gerekli kontrol ve tamirlerin yapılması denilebilir. Bu nedenle araç bakımı yapılmadığı takdirde güvenlik ve kullanım ömrü konusunda sorunlarla karşılaşılır.
Periyodik araç bakımının yapılmadığı senaryolarda herhangi bir parça arızası sürüşü engelleyene kadar (aracın stop etmesi veya direkt kazaya sebep olması gibi) kolay kolay fark edilmeyebilir. Kısa dönemde “idare eder” konumuna konulacak bu durumlar aracın ahenginin bozarak maliyet bakımından çok ağır sonuçlara da evrilebilir.
İkinci el piyasalarında yüksek fiyatlara sahip olan araçların neredeyse tümü sürekli araç bakımı yapılan araçlardır. Araç bakımı araçların değerini düşürmez aksine artırır. Bu sayede elinizdeki aracı değerinde ve arkasında hiçbir yük kalmadan satma imkanına da sahip olunur. Eğer bakım yapılmaz ise aracın değeri oldukça düşecektir. Ekspertize gidilmesi halinde parçaların yıpranması sebebi ile araç değeri standardın altında yer alacaktır.
Her araba kullanıcısının aracı için belirlenen limitlere ulaşıldığında araç bakımı yaptırması oldukça önemlidir. Hem sürüş güvenliği hem de araç sağlığını koruma adına yapılabilecek en önemli eylemlerden biri bu sebeple araç bakımıdır.
Yetkili teknik servisler araçların durumu ve izlenecek süreçlere göre farklı periyodik bakım çizelgeleri uygulayabilir. Bunun yanı sıra tüm araç kullanıcıları tarafından kabul gören birkaç bakım çeşidi de bulunmaktadır.
Standart bakım, her kullanıcının belirli aralıklar ile yaptırdığı bakımdır. Aracın kullanım süresi ve km atması ile beraber yetkili teknik servislerde yapılır. Filtre ve yağ değişim yapılmasının yanı sıra ana etmenler de kontrolden geçmektedir. Standart bakım, araç şoförleri arasında kimi zaman 10 bin bakımı, 15 bin bakımı gibi farklı isimlerle de anılmaktadır.
45 bin ve 60 bin bakımı olarak adlandırılan periyodik araç bakım çeşitleri, herhangi bir standart özelinde belirlenmese de genel olarak benzer işlemlerin yapıldığı bakımlardır. Bakım sürecinde standart bakımdaki işlemlerin yanı sıra; otomatik şanzıman yağ değişimi, filtre değişimi, buji değişimi ve alternatör kayış değişimi gibi işlemler yapılır.
Ağır bakım hem servislerde hem de kullanıcılar arasında sıkça adı geçen bir bakım tipidir. Bu periyodik araç bakım çeşidinin “ağır” sıfatını içermesinin sebebi normal bakım işlemlerin yanı sıra kritik noktalarda da değişim ve tamire gerek duyulmasıdır. Ağır bakım esnasında Triger seti üzerinde tamir ve değişim işlemleri sıkça yapılır. Bunun yanı sıra 45 ve 60 bin bakımlarındaki işlemler de yine ağır bakım sürecinde tekrarlanır.
Yukarıda kısaca değinildiği gibi her bakım için farklı kontrol ve işlemler yapılmaktadır. Standart bakımlarda genel olarak yapılan işlemler:
Bu işlemlerin tümü standart bakımlar için aşağı yukarı aynıdır. Bir üstteki başlıkta değinilen 45 ve 60 bin bakımları ile ağır bakımlarda farklı işlemler de yapılmaktadır.
45 bin ve 60 bin bakımlarında yapılan işlemler:
Ağır bakım içerisinde neler yapıldığına dair detaylı bilgilere bir sonraki başlıktan ulaşılabilmektedir.
İlk olarak değinildiği gibi ağır bakım diğer bakım periyotlarına göre daha fazla değişim ve işçiliğin ön planda olduğu bir süreçtir. Bu süreç içerisinde her araca yönelik farklı işlemler yapılabilmektedir. Bu bölümde genel olarak hangi işlemlerin ağır bakım sürecine dahil olduğuna değinilmiştir.
Ağır bakım sürecinde başlıca yapılan işlemler:
Başlıca süreç içerisinde yapılan ağır araç bakım işlemleri yukarıdakilerden oluşur fakat bunlar ile sınırlı değillerdir. Kimi servislerde saatler, hatta günler sürecek detaylı inceleme hizmeti de sunulur. Ağır bakım hizmeti tüm bakım tipleri arasında en masraflı olanıdır. Bu sebeple bir aracın ağır bakım ihtiyacı olmaması adına düzenli olarak standart bakımını yaptırması önerilir.
Araç ağır bakım işleminin gerekli hallerde düzenli yapılması oldukça faydalıdır. İlk olarak aracın performansının düşmesi engellenir ve kullanım ömrü artırılır. Bunun ile beraber teknik servislerde yapılan işlemler sayesinde ikinci el satışı halinde en yüksek değerlerden satılabilir. Sürekli araç kullananların gözlemlediği yakıt tüketim dengesi korunarak tasarruf sağlanabilir. Kısaca tüm işlemler sonrasında araç ilk haline en yakın konuma ulaşır.
,Araç bakımı, arabaların daha uzun ve güvenli şekilde kullanılmasını sağlar. Araç hangi aralıklarla, nasıl yapılmalıdır öğrenmek için tıklayın!
Yazar : Çetaş Dijital