Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
İnsanoğlunun en öne çıkan icatlarından biri olan tekerlek günümüzdeki modern arabanın en ilkel atası diyebiliriz. Yıllar boyu ulaşım ve taşıma için farklı yine motif hamlelerde bulunan insanoğlu bunu sadece bugün için değil yazılı olmayan tarih de dahi yapmaktaydı. Bunun sonucunda gelişen teknoloji ve dünyada yakıt kullanımının ön plana çıkmasıyla günümüzün modern teknolojik cihazları olan otomobiller genel kullanım unsuru olarak insanoğluna hizmet etmeye devam etmekte.
Tekerleğin icadı ilk başlarda temel olarak taşıma işini kolaylaştırmayı isteyen insanın ürünüydü. Bu süreç günden güne gelişerek ilerledi ve önce hayvan yardımıyla beraber yapılan seyahatler yakıtların da devreye girmesi ile beraber hayvan faktörünü ortadan kaldırarak yanma yoluyla ilerleyebilir hale geldi.
Oldukça tartışmalı olan konulardan biri de ilk arabanın ne zaman icat edildiği üzerinedir. Bu noktada araba için tam tanım yapılmadığı sürece tüm arabalar adına bir tarih başlangıcı vermek yanlış olacaktır. Araştırın tipine göre ilk çıktıkları tarihler ise söylenebilmekte.
Bilinen ilk araç icadı 1769 senesinde Fransız bir mühendis olan Nicholas J. Cugnot tarafından yapıldı yapılan bu araç buhar gücüyle çalışmakta olup arkadaki ve önde bir tekerleğe sahipti. Aracın en ön kısmında ise trenlerde deki yapıya benzer bir buhar kazanı bulunmaktaydı. O dönemki veriler baz alındığında bu aracın saatte yalnızca 3 buçuk kilometre hız alabildiği düşünülmekte. Günümüzdeki hatta bundan 100 sene önceki otomobillere göre dahi oldukça yavaş olan bu araba modern otomobil gelişiminde bir öncü olarak kabul edilmekte.
İlk üretilen elektrikli otomobil ise sanılanın aksine oldukça uzun seneler önce yapıldı. 1830 yılında Robert Anderson adıyla bilinen İskoçyalı bir kişinin kuruluşu olan bu araç oldukça yavaş ve üretmesi pahalı bir üründü. Bunun yanı sıra dönemin şartları ve elektrik bulmanın yetersizliği sebebiyle şarj edebilme gibi imkanlar da pek mümkün olmuyor. Araçların o senelerde yaygın olmamasının genel sebebi ise bu olarak gösterilmekte.
Günümüzde en fazla kullanılan yakıt olan benzin ile çalışan tarihteki ilk araba ise 1885 yılında Karl Benz tarafından geliştirildi. Bu aracın ortaya çıkmasında 1850’li yılların ortasına doğru içten yanmalı motorların geliştirilerek çeşitli alanlarda kullanılması oldu. Karl Benz tarafından geliştiriilen ilk benzinli arabanın adı ise “Motorwagen” olarak tarih sayfalarında yerini aldı. Otomobil önde bir arkada 2 adet olmak üzere üç tekerlekten oluşmaktaydı. Bu araçla yapılan ilk uzun mesafe ise Karl Benz’in eşi tarafından gerçekleştirildi. İki oğlunu da yanına alan Bertha 106 km kat etti. Bu mesafe boyunca araç stabil olarak ilerlemezken Bertha tarafından ayakkabı derisi ve tokalar ile sürekli onarım yapmak gerekliydi. Bu yolculuk öyle etkili oldu ki araç tanınmaya başladı ve 1891 yılında ilk dört tekerli aracın geliştirilmesine ön ayak oldu. Bu araçta 3 beygir gücün bir adet motor bulunurken saatte en fazla 16 km hıza kadar çıkabiliyordu.
Arabanın icadı konusunda 1769’lar dahi söz konusu olsa da literatürde benzinli araç icat etmesi sebebi ile Karl Benz modern aracın icadının en büyük aktörü olarak görülmekte. Kurmuş olduğu Benz şirketi ile beraber ölümüne kadar bu alanda çalışmaya devam etti. Şirket adı altında yaptığı icatlar sayesinde 1920’li yıllarda otomobilin yaygınlaşmasının en büyük mimarlarından oldu. Bunun yanı sıra Karl Benz tarafından kurulan Benz şirketi günümüzdeki Daimler-Benz, Mercedes-Benz ve Daimler-Chrysler gibi firmalarından atası konumundadır.
Aracın ilk icadı hakkında bilinmesi gereken en önemli anekdotlardan biri de Karl Benz’in eşi, iş ortağı ve en büyük destekçisi olan Bertha Benz’dir. Öyle ki Bertha’nın olmadığı bir tarihte ilk benzinli arabanın çıkışının oldukça gecikeceğini söylemek mümkün. Geliştirmiş olduğu benzinli araçtan çok da umutlu olmayan Karl aracı tanıtmaktan geri dursa da Bertha Benz tüm sorumluluğu üzerine alıp iki oğlu ile beraber bir anda yola koyuldu ve yukarıda bahsettiğimiz 106 km o tarihi serüvenin gerçekleşmesini sağlayan kişi oldu.
Sadece bununla kalmayan Bertha, Karl tarafından geliştirilen aracın nerede ise her noktasında onunla beraber çalıştı. Öyle ki fren balatalarının mucidi de kendisidir. İlk araç tasarımındaki eksikliği görüp deriden fren balatası imal etti ve aracı daha iyi hale getirdi. Bunun yanı sıra aracın finansmanı da büyük oranda Bertha’ydı. Bertha’nın katkısının Karl Benz’in anılarından aldığımız şu alıntı ile de özetleyebiliriz; "Küçük hayat gemisinde batacakmış gibi göründüğünde yanımda sadece bir kişi kaldı. O benim karımdı. Cesurca ve kararlılıkla yeni umut yelkenlerini kurdu.".
1885 yılında üretilen ilk benzinli aracın markası Benz Patent-Motorwagen’dı. Araç günümüzdeki gibi belli bir marka altında geliştirmekten ziyade bir icat olarak sunulduğu için daha sonrasında kurulacak olan Benz şirketinin bünyesinde üretilmemiş olarak literatürde geçmektedir. Öyle ki ilk üretilen bu araç şu an Mercedes Benz tarafından muhafaza edilmektedir.
Üretilen ilk araç 1886 ve 1893 yılları arasında yaklaşık olarak 25 adet olacak şekilde üretilmiştir. O gün üretici olarak geçen kuruluşun tam adı ise Rheinische Gasmotorenfabrik Benz & Cie kuruluşudur. Araç 2 m 70 santim uzunluğunda, 1 m 40 santim genişliğinde ve 1 m 45 santim yüksekliğindedir. Aracın dingil yani aks mesafesi ise 1 m 45 cm’dir. Aracın ağırlığı ise 265 kilogramdır. İlk üretilen benzinli araba 100 kilometrede ise 10 lt benzin tüketmekteydi
.
İlk geliştirilen bu arabada arkadan motorlu bu 3 tekerlekli bir yapım bulunmaktaydı. O günlere kadar ortada bulunmayan birçok icat bu arabayla beraber piyasaya çıktı. Araç genel hatlarıyla ahşap panelli ve çelik borulu bir iskelete sahipti. İçi dolu ve çelik telli olan tekerler ise Benz tarafından icat edilen başka bir parça denilebilir. Direksiyon kısmında ise dişli kremayer ile dönen yayı olmayan ön tekerlek bulunmaktaydı.
Bunlara ek olarak aracın 2 tarafın da kiriş aks ve zincir tahrik ile birlikte eliptik yaylar da bulunmaktaydı. Açık disk ile beraber tahrik diski arasında değişen tork tek hızlı şanzıman olan ve kayış sistemiyle desteklenen yapıdan sağlanmaktaydı. Aracın tüm yapısı bunla olmakla birlikte ilk üretilen araç seri üretime geçmeyip ancak üçüncü neslinde yani Benz Patent-Motorwagen III ile piyasaya çıkmıştı.
Günümüzdeki modern arabanın şüphesiz en büyük atası konumunda benzinli araç olan Benz Patent-Motorwagen var diyebiliriz. Araç sadece yapımıyla beraber değil yapım sürecinde ortaya çıkarttığı yeni icatlarla beraber de sadece araba piyasasını değil sanayi tam anlamıyla değiştirir bir rol oynadı. İçinde bulundurduğu birçok yeni icat sadece araçlarda değil farklı sanayi ürünlerinde de hayati roller oynadı. Öyle ki aracın oluşturduğu bu ivmeyle beraber 1.920 li yıllarda dünya genelinde otomobile yönelik ilgi oldukça arttı ve bugünkü araba kültürünün ilk adımı o günlerde atıldı.
Tarihin ilk otomobili olarak her ne kadar Karl Benz’in ürettiği ara çakra gelse de günümüzde en az benzinli araçlar kadar kullanılan dizel araçların ortaya çıkmasının ilk temelleri yaklaşık olarak aynı yıllara tekabül etmekteydi. Alman mühendis Rudolf Diesel tarafından geliştirilen ilk dizel motor1892 yılında icat edildi. Adından da anlaşılacağı üzere bu motor türünün adı Alman mühendisin soy isminden gelmekte.
Diesel Tarafından yapılan çalışmalarda buhar motorlarına yönelik yapılan uygulamalarla beraber bazı mekanik değişiklikler yapıldı ve buhar motorlarına göre %10 daha performanslı bir sonuç ortaya çıktı. Diesel ,bunu takiben ufak cam tüplere koyulan kav parçalarını bir piston yardımı ile sıkıştırarak yanmasını sağladı. Elde ettiği bu başarılı sonuç ise 1885 yılında laboratuvarını açmasına, 1892 yılında ise patentini almasına kadar uzandı.
1896 yılında bir mekanizma içerisinde adı atmosferik gaz motoru olan motor ortaya çıktı. Bununla da yetinmeyen Diesel motoru daha da geliştirerek dünya çapında tanıtmaya başladı. Bu motorlar o günlerde pompaların, rafinerilerin, gemilerin ve elektrik santrallerinin motorları durumuna geldi. Benz şirketinden de bildiğimiz Mercedes Benz ise ilk düzenli aracı üreterek 1936 yılında kullanıma sundu. Tıpkı benzinli araç gibi dizel araçlarda ilk olarak ben bünyesinde yollara koyuldu fakat tek fark dizel araçların arkasındaki beyin Rudolf Diesel’di.
Yazar : Çetaş