Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz

Loading...
Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar   
+
  Aracımı Değerlendir    Beğendiğim Araçlar
BLOG

Ağır Bakım Nedir?

Eklenme Tarihi:
01 Şubat 2024
Ağır Bakım Nedir?

Sürücüler için bir aracın sürekli olarak bakımlı ve düzenli olarak kontrole gidiyor olması oldukça sağlıklı bir durumdur. Bir aracın ömrünün artması için yapılabilecek en basit işlem periyodik bakımlarının yaptırılması ve aracın sadece estetik görünümün değil aynı zamanda performansının da dikkate alındığının nişanesidir. Bu içerikte ağır bakım nedir, ağır bakım ne demektir, araçlarda ağır bakımı ne sıklıkla yapılmalıdır, benzinli ve dizel ağır bakım arasındaki farklar nelerdir gibi çeşitli soruların yanıtlarını siz değerli okuyucularımıza sunmaktayız. 

Bir aracın ne kadar değerli olduğu uzun süreli yollarda kalabilmesi ve arıza sorunu ile beraber oto sanayinin yolunu ne kadar az tutmasıyla ölçülür hale geldi. Bu gibi bir zamanda aracı güvenli kullanmanın yanı sıra periyodik bakımlarını ve aracın eksiklerini gidererek doğru bir biçimde bakmak oldukça önemli bir davranıştır. Bu adımlardan biri olan ağır bakın hakkımda detayları içeriğimizde veriyor olacağız. 

Ağır Bakım Ne Anlama Gelir? 

Bir arabanın kullanım ömrünün uzatılması adına yapılan kapsamlı bakım işlemlerinin tümü ağır bakım adı altında adlandırılmaktadır. Ağır bakım işlemi ile beraber aracın motor, fren sistemi, şanzıman, süspansiyon, aks gibi birçok önemli sisteminin kontrol ve bakımdan geçtiği bir süreçtir. Bu bakım sürecinde aracın dış görünümünden ziyade içerisinde sahip olduğu donanımların komisyonlarının tespiti ve eksikliğinin giderilmesi gibi işlemler ağır bakım adı altında yapılmaktadır. Ağır bakım yapılmasındaki temel amaç sayılan ve daha sayamadığımız birçok sistemin ahenk içinde çalışması, araçta performans kaybı olmaması ve yakıt verimliliğinin artırılmasıdır. Periyodik bakıma göre daha uzun aralıklarla yapılan bu bakım tipiyle beraber araç oldukça iyi bir kondisyona sahip olur. 

Araçlarda Ağır Bakım Ne Sıklıkla Yapılmalıdır? 

Ağır bakım işlemleri çok sık yapılmamakla beraber sıklıkla yapılması da kimi zaman sakınca yaratabilir. Bu sebeple genellikle yılda en az bir defa yapılması önerilir. Bunu yıl bazında değil kilometre bazında tutan bazı kullanıcılar da bulunmaktadır. Aracın tipi ve donanımına göre bu süreç azalıp artabilir.  

Özellikle uzun yolda yapılacağı dönemlerde aracın ağır bakım yaptırılması sıklıkla karşılaşılan bir davranıştır. Uzun süre şehir içinde kullanılan aracın bir anda normalde yaptığının 10 katı kadar yol yapması öncesi önlem almak adına ağır bakıma sokulduğu görülür. Bu genellikle faydalı bir harekettir. Aracın uzun yolda sorun çıkartabilecek kritik parçalarını önceden öğrenerek yol esnasında başınıza gelebilecek herhangi bir sorundan kolaylıkla sınırlayabilirsiniz. 

Bir arada sürücüsü ara zina belirli aralıklarla ağır bakım yaptırmak istiyorsa bunu bir sene dışında her 10.000 ile 15.000 km arasında yol yaptıktan sonra da yapabilir. Bu değerler modellerden modele değişebilmekte olup kesin bir ibare değildirler. Gerçek bilgiyi aracınıza ait talimatname veya üretici tarafındaki bilgilendirmelerden ulaşabilirsiniz. 

Araçlarda Ağır Bakım Yapılırken Nelere Bakılır? 

Ağır bakım bu sürecinde korozyon riski olan, yıpranmaya yatkın olan parçalar detaylı bir şekilde kontrol edilerek işleme başlanır. Daha sonrasında motor yağı değişimi, fren sistemi kontrolü, şanzıman yağı değişimi, yakıt filtrelerinin yenilenmemesi gibi birçok detaylı işlem yapılmaktadır. Bu süreç içerisinde standart hareketler yapmaktan ziyade aracın genel sağlığının ne durumda olduğuna dair tespit ve tedavi yapma amacı güldür. Bunlara ek olarak direksiyon sisteminden lastik ve jantlarla kadar tüm ekipmanlar sırayla kontrolden geçirilmektedir. 

Araçlarda Ağır Bakım Yapılırken Neler Değişmelidir? 

Araç ağır bakımından değiştirilmesi gereken parçalar çok fazla bulunmamakla beraber motor yağı değişimi gibi işlemler yapılabilmektedir. Bir sorun olmadığı durumlarda araç parçalarının değişmesi önerilmemektedir. Bu sebeple ağır bakım yapılırken değiştirilmesi gereken en öne çıkan şeyin motor yağı olduğunu ve biraz da yakıt filtresinin olduğunu söylemek yanlış olmayabilir. 

Süreci baştan aşağı anlatmak gerekirse dikkat edilmesi gereken hususların yanı sıra değiştirilebilir nitelikleri olan parçalar şunlardır: 

  • Kontrol edilmesi ve değiştirilmesine gerek olacak şekilde yıpranması halinde hava filtresi, 

  • Yakıt filtresi, 

  • Vites sisteminin sağlığını korumak adına şanzıman yağı değişimi, 

  • Fren sisteminde yer alan fren balataları ve diskleri gerekli olması durumunda değişimi, 

  • Fren sıvısının gerekli olması durumunda değişimi, 

  • Lastikler çok yıpranmış olsa veya mevsim geçiyor ise lastik değişimi, 

  • Süspansiyon direksiyon sistemleri içerisinde sorun olması halinde bu sistemlerdeki parçaların değişimi, 

  • Akü, kablo ve lambalarda gerekli hallerde değişim, 

  • Radyatör kontrolü gerekli hallerde radyatör değişimi ve soğutma sıvısı kontrolü gerekli hallerde değişimi. 

Benzinli ve Dizel Ağır Bakım Arasındaki Farklar Nelerdir? 

Genellikle araçların bakım aralıkları araçların marka ve modeline göre değişiyor olsa da dizel ve benzinli araçlar arasında belli farklar bulunmaktadır. Araçların ağır bakımları benzinlerde daha geç şekilde olurken dizel araçlarda daha az sık şekilde yapılmaktadır. Buna bir örnek vermek gerekirse bir dizel aracın normal bakıma 8.000 kilometrede bir girmesi önerilirken muadili bir benzinli aracın 13.000 km’de bir bakıma girmesi önerilir. Benzinli ve dizel ağır bakım arasındaki farklardan biri de budur. Biçim olarak kontrol edilen malzemeler arasında bazı farklar bulunsa da misal olarak benzinde yağ filtresi değişimin ve temizlenmesi yapılırken dizel araçlarda da mazot filtresi temizliği veya değişimi yapılmaktadır. Bu noktada aracın motor aksamından ziyade diğer aksamlarına odaklanılır ve motor aksamlarında sorunla karşılaşmış açılmadığı sürece aşağı yukarı benzinli araçta da dizel araçta da aynı işlemler yapılır. 

Araçların Ağır Bakımı Ne Kadar Sürer? 

Ağır bakım süresi periyodik bakıma göre çok daha uzun süreler sürebilmektedir. Örneğin bir periyodik bakım süresi 1,5 ile 2 saat arasında iken ağır bakım süresi 4 ile 6 saat arası değişmektedir. Böyle bakınca ikisinin arasında 2 mislinden daha fazla fark olduğunu görmek mümkündür. Çünkü ağır bakım işlemleri sırasında aracın her noktası en ince detayına kadar incelenmekte peki gerekli kontrollerin sağlanması için araçta bazı bölgeler sökülerek tatbik edilmektedir. 

Her şeyin sonunda şunu eklemek gerek otomobiller cidden harika mimarileri sahip her birinin ruhu olan araçlardır. Bu sebeple her birine aynı şekilde yaklaşmak yanlış bir davranış biçimi olacaktır. Aracınızın periyodik ve ağır bakımları hangi sıklıkla girmeleri gerektiğini en iyi bilecek mercii aracınızın üreticisi olacaktır. Bu noktada telefon numarası üzerinden veya yetkili servis noktalarına giderek aracın hangi kilometre aralıklarında periyodik bakımı, hangi kilometre aralıklarında da ağır bakıma girmesi gerektiğini yetkililerden öğrenebilirsiniz.  

 

 

 

 

Yazar : Çetaş