Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Günümüzde sıklıkla kullanılan SUV araçlarla beraber hemen hemen herkes 4x4 araç kelimesine aşina hale geldi. Bu kelime aslında bir araç tipinden ziyade bir aracın çekiş gücünü belirtse de akıllarda genel olarak yerden yüksekliği diğer araçlardan fazla olan bagajı daha yüksek araçlar gelmekte. Tabii ki durum bununla sınırlı değil ve geri kalan tüm detayları içeriğimizden öğrenebilirsiniz.
4x4 ya da diğer bir deyişle 4 çeker bir aracın 4 farklı tekerinden de hareket edebildiği, standart yola mukavemete göre daha fazla mukavemet oluşturulabilindiği araç tipidir. Yalnızca SUV, pickup veya kamyonet tipindeki araçlar 4x4 değildir. Piyasada birçok 4 x 4 Sedan araç da yer almaktadır.
Bu tip adlandırma yani 4 x 4 başlı başına bir şeyi temsil etmektedir. Teker sayısı ve sürülen teker sayısı manasına gelir. Bu düzlemde 4×4 terimi de dört tekeri olan ve 4 tekeri sürülebilen araç tanımlamasının yapılmasına yardımcı olunur. Diğer bir açıdan da 4 tekerlekten çekişli bir araç anlamına gelir. Eğer araç önden veya arkadan çekişli bir araç ise ifadelendirme de 4×2'dir.
Tabir araç, kamyon veya SUV için geçerli olsa da genellikle daha geleneksel 4WD araçları ve özellikle de arazi yeteneklileri ağır basan araçları temsil eder. Birinin "Şu dağ yoluna çıkmak için 4×4 araç olmaz ise olmaz" dediğini duyarsanız, muhtemelen dört tekerlekten çekişli bir güçlü bir offroad arabasından bahsediyordur.
Misal olarak 4 tekerlekten çekilebilen fakat şehir içi için tasarlanmış kozmetik olarak zorlu şartlara hiç uyum sağlayamayacak bir sürü araçta bulunmaktadır. Bu araçlara 4 x 4 yerine, kasa tipi ile adlandırma daha doğrudur. 4x4 bir araç hem zorlu şartlara karşı yeterince gücü barındırmalı hem de dış etkenlerden minimum şekilde etkilenecek sert bir kabuğa sahip olmalıdır. Bu sebepledir ki offroad için sürülen araçlar diğer benzer araçlara göre çok daha ağırdır.
Araç alımlarında dikkat etmek gereken birçok unsur bulunur. Bunu bir araç tipi özelinde kısıtlamak gerekir ise kategori ve kullanıma dair belli noktalara bakmak gereklidir. Bunun yanı sıra şunu eklemek gerek ki 4 x 4 denildiğinde sadece bir araç kasa tipinden bahsedilmemektedir.
Dikkat edilmesi gerekenleri şu şekilde sıralayabiliriz:
Tüm bu özelliklere farklı şeyler de eklenebilir ise de temel olarak bu yukarıdaki maddeler araçları alırken dikkat etmeniz gerekenlerdir diyebiliriz. Araçların modifiye edilebilir veya eklenebilir olması özellikle offroad araçlarda oldukça önemli olsa da bu çok küçük bir zümreye hitap etmekte ve bu sebeple bu yukarıdaki listede bu tarz unsurlar yer almamaktadır.
Her ne olursa olsun güçlü bir araba kullanmak sürücüyü de güçlü hissettirmektedir. Ayağınızın altında canavar olarak tabir edilecek bir aracın olması öz güvenli bir sürüş herkese vaat eder. Tabii ki bunun yanı sıra aşırı güçlü olan araçlarda tedirgin bir sürüş biçimi de kimi sürücüler tarafından benimsenebilir. Hepsini kenara bırakırsak başlıca 4 x 4 araçların avantajları şunlardır:
Her araçta olduğu gibi 4 x 4 araçlarda da belli başlı dezavantajlar bulunmaktadır. Bunlar:
Her araç tipinin olduğu gibi 4 x 4 araçlar için de dezavantajlar yer almakta ve dezavantajlar yukarıda yer alan maddelerdir diyebiliriz. Fakat yakından bakmak gerekirse eğer zorlu bir koşulda kullanılmayacaksa 4 x 4 bir araç almak başlı başına gereksiz olabilir.
4 x 4 aracı diğer araçlardan ayıran en belirgin özellikler kullanım koşulları diyebiliriz. Bu araçların şehir içi kullanımda mobil olmamaları sebebiyle birçok dezavantajı bulunmakla beraber zorlu yol koşullarında sundukları avantajı da diğer araçlarda bulunmamaktadır.
Karlı, çamurlu, sıvı miktarının yüksek olduğu yollarda bu tip araçlarla beraber ilerleyebilmek daha olası olduğu gibi yolda kalma imkanı da oldukça düşüktür. Belirgin özelliklerden bir tanesi ise araçların viraj performansı diyebiliriz. Diğer araştır türlerine göre 4 x 4 araçlar virajlarda daha keskin ve güvenli bir manevra ortaya koyar.
Tip olarak 4 x 4 araç için belli imajlar bulunsa da bir aracın 4 x 4 olduğunu anlamak için aracın özelliklerine hakim olmak gerekir. Hiç değilse bile araç konsolundaki sürüş modu kısmı veya vites tarafına göz gezdirmek faydalı olacaktır.
Bazı araç modellerinde araç kamyonet veya SUV olmasa da 4 çeker performansı bünyesinde gelmektedir. Bunu örnek verilecek araçlardan biri ise hiç şüphesiz Volkswagen’in Passat modelidir. Araç her ne kadar dışardan sedan ve şehir içi olarak görünse de 4 x 4 bir araçtır. 2.000 model 2.8 motor bir Passat araç neredeyse bir arazi aracı kadar güç üretmekte ve kaputunun altında 193 beygir motor taşımaktadır. Kısacası dışarıdan bakarak bir aracın 4 x 4 olduğunu kesin kanı getirmek oldukça zordur. Bunun yanı sıra yüksek tabanlı SUV olarak görünen araçlarda önden veya arkadan çekiş olduğu da kimi modellerde gözlemlenmektedir.
4 x 4 araçlarda çekiş gücü baz alınarak ruhsata bir işlem yapılmaz. Örneğin araç sedan sınıfı yukarıdaki gibi bir araç ise ruhsatta da Sedan yani M1 sınıfı AA gövde tipi olarak yer alacaktır. Bu noktada aracın koltuk sayısı, iç hacmi, motor gücü ve dış yapısı gibi unsurlar göz önüne alınarak ruhsata işleme yapılmaktadır. Yani aracın arkadan ve önden çekişli olması ya da 4 x 4 olması direkt olarak ruhsatta yer almaz. Öyle ki bazı 4 x 4 araçlar her ne kadar SUV araçlar olsa da ruhsatı kimi zaman ticari olarak geçilebilmektedir. Bunun yanı sıra Volkswagen’in Transporter gibi büyük bir aracı dahi yeri geldiğinde binek olarak işlenebilmekte.
4 x 4 araçlar diğer araçlara göre kaputunun altında daha güçlü motorlar bulunduran ve donanım paketleri olarak diğer araçlardan daha zengin olan araçlardır bu sebeple 4 x 4 araçlar diğer araçlara göre ortalama fiyatta daha yüksektir. Orta ve yüksek seviye sedan 4 x 2 bir aracın fiyatıyla, giriş seviye 4 x 41 araç aşağı yukarı benzer fiyatlarda olmaktadır.
Bu noktada her araçta olduğu gibi marka, model ve yılı da ana unsurdur. Araçların başlı başına fiyatlandırılması için 4 x 4 olması tek başına bir parametre değildir. Araçların daha yüksek bedellerde olmasının başlıca bir sebebi de kullanılan malzemelerin diğer araçlardaki kullanılan malzemelerdir daha ağır ve daha sağlam olmasıdır. Bu da aracın tipi ve üretim amacı ile doğru orantılıdır. Şunu da eklemek gerek ki düzenli üretim yapan bir araç markasının 4 x 4 araç sayısı genel olarak 4 x 2 araç sayısından daha azdır. Seri üretiminin daha fazla olması da fiyatının daha yüksek olmasında ayrıca bir etken de denilebilir.
Yazar : Çetaş