Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Sıfır araçlar daha önce kullanılmamış, bütün donanımı daha önce kullanılmamış olarak sadece ilk kullanıcısına özeldir. Daha önce hiç kullanılmaması sebebiyle bu araçların tüm aksamları temiz ve sağlamdır. Peki büyük heyecanlarla aldığınız aracınızın bakımını nasıl yaptırmalısınız? Nelere dikkat etmelisiniz? Nerede bakım yaptırmalısınız. Bu yazımızda sıfır araçların ilk bakımından bahsedeceğiz.
Kullandığınız araca ve motoruna göre değişen bu süreç genellikle 10.000 15.000 ya da 20.000 kilometre mesafe kat edildiği zaman bir araç bakıma girmelidir. Araç bakımı, aracın güvenli ve sağlıklı bir sürüş sağlaması için mühimdir. Bakım yaptıracağınız aracı iyi tanımak, bakım yaptıracağınız yeri doğru seçmek dikkat edilmesi gereken hususlardandır. Araç üreticinizin doğrudan tavsiye ettiği markaları kullanmak da önemli hususlardan biridir.
Aracınızın modeline göre değişiklik gösteren bu süreçte genel itibariyle motor aksamındaki parçaların bakımına öncelik tanınır. Motor içindeki aksamların sürtünme sebebi ile aşınmasını engelleyen motor yağı değişimi yapılmalıdır. Motor yağını yenileyeceğimiz gibi aynı sisteme dahil yağ filtresini de değiştirerek motorda oluşabilecek sürtünmeye bağlı aşınmanın önüne geçebileceğiz. Bunun yanı sıra antifriz seviyesi, motor suyu da kontrol edilerek eksik varsa giderilmeli. Klima gaz basıncı, direksiyon kutusu, lastiklerin sağlık durumu da kontrol edilerek herhangi bir sıkıntı olmadığından emin olunmalı ve aracın ilk bakımı böylece yapılmalı.
Araç bakımlarında en kritik olan ister ikinci el ister sıfır olsun aracın düzenli olarak bakıma girmesi gerektiğidir. Belli kilometre aralıklarında bakıma sokulan ve eksiklikleri giderilen araçlar diğer araçlara oranla hem daha uzun ömürlü olacak hem de market değerleri daha yüksek olacaktır. Bu sebeple düzenli bakım yaptırmak maddi açıdan da tarafınıza kazanç olarak dönecektir.
Oto servisler araç bakım ve onarım servisi sunmakta. TSE onaylı birçok oto serviste araç bakımınızı yaptırmanız mümkün. Fakat tercih edeceğiniz oto servisin usta kalitesi, malzeme kalitesi, kullandığı yedek parçaların kalitesi ve üretici önerisine uygun olup olmadığının takibini yapmanız gerekir. Bunun yanı sıra araç üreticileri de bakım servisi sunmakta.
Satın aldığınız aracı kendi markasının bakım servisine götürmek birçok yönden daha avantajlı olacağından üretici servisleri tercih edilmelidir. Sıfır araç alımında artık markaların belirli süreler boyunca ücretsiz bakım desteği verdiğini görmekte mümkün.
Yedek parça ulaşabilirliğinin daha geniş olması, kendi ürettiği otomobil olması sebebiyle özellikle aracınıza yönelik bilgi sahibi olması, kaliteli ekipman ve alet kullanması, bünyesinde çalıştırdığı kişileri özenle seçmesi sebebiyle yetkili serviste bakım yaptırmak daha avantajlı olacaktır. Bundan dolayı sıfır bir aracın ilk bakımı yetkili servisinde yapılmalıdır.
Tabii ki şunu da ifade etmek gerek sadece ilk bakım değil diğer bakımların da yetkili servis tarafından yapılması aracınızın uzun süreli sağlığını korumak için faydalı olabilir. Aracınıza aşina olan yetkili servis ekipleri herhangi bir sorun veyahut da bakım durumunda en doğru işlemi yapacaktır. Bunun yanı sıra aracınız kendi markası tarafından güvence altında olduğu için farklı yerlerde çok nadir olsa da karşılaşabileceğiniz gereksiz tamirat ve bakımlara maruz kalmayacaktır.
Sıfır araçların ilk bakımında öncelikle araç bakım vaktinin gelip gelmediğini kontrol etmeliyiz. Eğer aracımızı bakıma sokmamız gerekiyorsa yapılacak diğer bir adım bakımı yaptıracağımız servisi seçmek olacaktır. Doğru servis tercihi sonrası kontrol edilecek aksam kontrol edilerek herhangi bir sıkıntı olmadığından emin olmak gerekir. Daha sonra yağ değişimi yağ filtresi değişimi gibi önemli değişimler yapılarak ilk bakımı tamamlamalıyız.
Herkesin araç kullanma alışkanlıkları gibi kullanma sıklıkları da farklıdır. Kimi kullanıcı genel olarak kısa mesafelere yolculuk yapar ve aracının kilometresi düşük seviyelerde kalır. Kimi kullanıcı ise genel olarak uzun mesafelere yolculuk yaparak aracının kilometresini daha yüksek seviyelere çıkarır.
Sıfır bir aracın ilk bakımı için mühim olan katettiği kilometre miktarıdır. 10.000 ile 15.000 kilometre arasında kilometreye sahip araçlar bakıma sokulmalıdır. Bu kimi kullanıcı için uzun bir süre olabilirken kimi kullanıcı için ise daha kısa sürelerde olabilir.
Her iki kullanıcının da dikkat etmesi gereken önerilen kilometrelerde araçlarının bakımını yaptırmalarıdır. Fakat bu kilometrelerin doldurulması uzun sürebileceği gibi durumlar olduğundan en doğru zaman aracınızın 1 senesi dolduktan sonra bakım yaptırmaktır. Daha sonraki periyodik bakımlarınızı da aynı şekilde yılda bir kez olacak şekilde ayarlayabilirsiniz.
Sıfır araçların yapılacak olan ilk bakımlarında aslında diğer araçların bakımlarında olduğu gibi benzer olan süreçler işler. Araçların kondisyonunu sağlaması ve firma tarafından sunulan garanti süresinin içerisinde yetkili bir hizmet almak adına aracı ustasına yani teknik servisine götürmek, ilgili bakımları orada yaptırmak gereklidir. Kimi firmalarda bakımların farklı ustalar ya da farklı servisler tarafından yapılması garantiden çıkış sebebi olarak sunulabilmektedir. Yani bir bakıma garantinin devam etmesi adına ve aracın uzmanları tarafından görülmesi için yetkili servis oldukça önemli.
Öncelikle motor aksamındaki parçaların bakımına öncelik tanınır. Motor içindeki aksamların sürtünme sebebi ile aşınmasını engelleyen motor yağı değişimi yapılmalıdır. Motor yağını yenileyeceğimiz gibi yağ filtresini de değiştirerek motorda oluşabilecek sürtünmeye bağlı aşınmanın önüne geçebileceğiz. Bunun yanı sıra motor suyunun donma derecesini yükletmeye yarayan antifriz seviyesi ve motor suyu da kontrol edilerek eksik varsa giderilmeli. Direksiyon kutusu, lastiklerin sağlık durumu da kontrol edilerek herhangi bir sıkıntı olmadığından emin olunmalı. Bahsedilen aksamların araç sağlığı ve güvenli sürüş için mühim olması sebebiyle her birinin kontrol edilmesi önemlidir.
Bunların dışında yer alan ve aracımızın donanım paketinde yer alan bazı özellikler de bakıma ihtiyaç duyan bilmektedir. Bu noktada aracın hangi parçalarının veya hangi donanımlarının bakıma girmesi gerektiğini öğrenmek için yetkili servisteki uzmanlardan destek almak mantıklı olacaktır. Aracınızın paketi dahilinde sunulan ve donanıma eklenen kritik parçaların kondisyonunu kaybetmemesi adına düzenli bakımlarda kontrol edilmesi ve eksiklerinin giderilmesi uzun ömürlü bir kullanım için olmaz ise olmazdır.
Bilindiği üzere araç bakımı sadece standart dizel veya benzin araçlar için yapılmamaktadır. Son yıllarda oldukça popülerlik kazanan elektrikli araçlar da tıpkı diğer araçlar gibi periyodik bakıma ihtiyaç duyar. Büyük çoğunlukla diğer araçlarla benzer bakımlara girseler de bazı noktalarda özel bakıma ihtiyaç duyarlar. Bu sıfır elektrikli araçlar için de geçerlidir.
Elektrikli araç bakımı denildiğinde akla gelecek ilk şey hiç şüphesiz batarya bakımlıdır. Günümüzde üretilen elektrikli araçların bataryaları için ortalama olarak 12 ila 15 yıl arası ömür biçilir. Bu araçlarda kullanıma veya bataryanın tipine göre batarya kullanım ömrü de değişebilmektedir. Çevresel şartların ağır olduğu durumlarda 8 ile 12 yıl arası kullanım ömrü olabilir.
Batarya bakımında ilk olarak dikkat edilmesi gereken şey araçların çok sıcak ve hatta çok soğuk havalarda sadece motorunun değil bataryalarında zarar görebilme ihtimalinin bulunmasıdır. Özellikle soğuk havalarda elektrikli araba bataryaları hızlıca boşalmak da ve vaat ettiği menzili sağlayamamaktadır. Bu sebeple kış aylarında batarya bakımı hem sürekli olarak yetkili servis tarafından yapılmakta hem de araç sürücüsünün kış ayları için özel olarak yapılması gereken ritüelleri yapması gerekmektedir. Aksi takdirde batarya ömrü azalacaktır. Şunu da eklemek gerek elektrikli araç bataryaları sürücüsünün bakımına muhtaçtır fakat yetkili servis bakımına kolay kolay ihtiyaç duymaz.
Batarya ömrünü arttırmak için yapılabilecek şeylerden biri de sürekli olarak hızlı şarj cihazlarını kullanmamaktadır. Telefonlarınızda da olduğu gibi elektrikli araçlarda da hızlı şarj kullanımı batarya ömrünü azaltabilmektedir. Elektrikli araçlarda kullanılan bataryalar optimal bir şarj değerine sahiptir. Bu değerlerde şarj edilmesi batarya ömrünü uzatılabileceği gibi farklı değerler de şarj edilmesi de kısaltabilmektedir. Buna ek olarak bataryanın tamamen şarj olmasını veyahut da tamamen tükenmesini beklemeden hareket etmek gerekir.
Bilindiği gibi dizel veya benzinli araçlarda klima motordan aldığı güçle beraber ortamı ısıtmak veya soğutmaktadır. Bu noktada araç sürücüsüne çok fazla bakım imkanı sunmasa da önerilen soğutma sisteminin seviyesi ve gücünü 6 aylık aralıklarla yetkili serviste kontrol ettirilmesidir. 6 aylık süreçler içerisinde yapılacak bu bakımlarla beraber aracınızın soğutma veya ısıtma performansı sürekli yüksek seviyede kalacaktır.
Lastikler aslında benzinle, dizel araçlarda da bakıma girmesi gereken unsurlardır fakat durum elektrikli araçlar ile alakalıysa farklı bir şekilde yaklaşılması gerekir. Elektrikli araçlar içerisinde bulunduğu bataryaların boyutundan dolayı diğer araçlara göre daha ağırladı ve bu sebeple lastikler de aşınma da daha fazla olabilir. Bu yüzden elektrikli araç lastiklerinin diğer araç lastiklerine göre daha hızlı şekilde yıpranacak aklarını bilerek hareket etmek gerekir.
Yazar : Çetaş