Sizin için uygun satış danışmanını arıyoruz
Kaza sonrasında veya bir arabanın sağlamlığından söz açılmışken podye veya podya kelimeleri sıklıkla dile getirilir. Şase ucu olarak da anılan bu parça bir araç için kaza anlarında oldukça önemli bir rol oynar ve şaside yer alır. Bu içerikte podye ne işe yarar, nerede yer alır ve hasar görmesi ne anlama gelir tüm detayları ile anlatılmaktadır.
Yukarıda kısaca değinildiği üzere podye; şasinin ön kısmında yer alan ve aracın darbelere karşı bütün olarak kalmasını sağlayan kısmıdır. Araca ön, alt ve yan kısımlardan gelecek darbelerde aracın dağılmadan yek durmasını bu parça sağlamaktadır. Tek bir parçadan oluşmadığı gibi içerisindeki parçalarının her birini şasinin bütünlüğünde önemli bir rolü bulunur. Kısaca trafik kazalarında can kayıplarının önüne geçen ve darbeyi ilk olarak karşılayarak koruma kısmında fayda sağlar demek yanlış olmaz.
Podyenin nerede olduğunu anlamak için ilgili aracın şasi yapısını düşünmek ve ön kısmına odaklanmak gerekir. Şasi ucu ismi ile anılmasının sebebi de yer aldığı kısımdır. Ön ve yan kısımlardaki parçalar bütünü olması sebebi ile tek bir yerde yek olarak bulunmaz. Birden fazla değişkenin kümesi durumundadır.
Araca yönelik yapılacak tamirlerde podye tamiri için tek bir bölge düşünülmez ve hasar adreslenerek tespit edilir. Podye hasarlıdan ziyade, “ön podye” , “sağ ön podye” gibi adreslemeler yapılmaktadır. Bunun temel sebebi de birkaç defa değinildiği üzere podye içerisinde farklı kısımların da yer almasıdır.
Sorunun cevabı kısa ve net şekilde “KESİNLİKLE” olmak zorundadır. Bir aracın kaza anında içerideki yolcu ve sürücüye maksimum korumayı sağlaması için öncelikli olarak sağlam bir şasiye sahip olması gerekir. Hasarı olan şasi kaza sırasında kolayca dağılarak kaza sebepli oluşacak hem negatif hem de pozitif enerjiyi artırır. Podye hasarı da bütün olarak hasarlı bir şasi olduğu manasına geleceğinden bu kümede değerlendirmek yanlış olmaz.
Podye hasarı olan araçlara binmek oldukça tehlikelidir. Hasarın tamirinin “geçiştirme” denilecek yöntemlerle yapılması da kesinlikle önerilmez. Aracın öncelikli olarak trafiğe çıkmaya elverişli olması adına podye hasarının giderilmesi ve şasi bütünlüğünün sağlanması gerekir.
Podye hasarı ve kontrolü yapmak oldukça basittir. Bunun için yapılması gereken ilk adım kaputu kaldırmaktır. Hasar anında da kaputun kaldırılması ile görüneceği üzere podye hasarları tamir edilebilir değil, değiştirilir nitelikte olur. Aksi halde “kırık bardak” misali güven veren bir yapı ortaya koymazlar.
Ekspertiz raporunda soru işareti olan noktaların başlarında yer alan ibarelerden olan “Podye işlemli” ibaresi klasik soruyu da beraberinde getirmektedir. Daha önceki içeriklerde de belirtildiği üzere “şu” özellikteki araç alınır mı gibi soruların öznel ve ihtiyaca yönelik olarak cevabının değiştiği belirtilmişti. Podye işlemli araç alımı için de durum aynı şekildedir. Fakat güvenlik önceliği var ise kesin olarak podye işlemi olmayan araçlara yönelmenin daha sağlıklı olacağını belirtme gerek.
Eğer ikinci el araç alınıyor ise podye kontrolü kolay şekilde yapılabilmektedir. Kaputu açmanın ardından podyelerin bulunduğu kısımlarda eğer işlem belirtisi var ise muhakkak açıklama talep etmelisiniz. Boya, çekiç ve macun gibi bulguların olması podyede daha önce işlem yapıldığını gösterebilmektedir. Kimi araçlarda ekspertiz raporuna sokmadan podye işlemli olup olmadığı da ilk bakışta anlaşılamayabilir. Bu sebeple kesin olarak emin olmak adına ekspertiz raporu almak en sağlam adım olacaktır.
Podye işlemli araçların tam tanımını da yapmak gerek; podye işlemi değişimden ziyade podyelerde yapılan tamiratları ifade eder. Teknik servislerde yapılan podye değişimleri podye işlemli olarak değil de değişim olarak ifade edilir. Yetkili teknik servislerde yapılan podye değişimli araçlar, tamir görenlere nazaran daha güvenilir konumdadırlar.
Tamir edilen araçlarda kimi zaman sağa veya sola doğru çekme ve frenlerdeki balansın bozulması gibi durumlar ile karşılaşılabilir. Bunlara ek olarak podyenin ön alanda yer alması sebebi ile ön takımlardaki dengenin gün geçtikçe dengesiz hale gelmesi de sıklıkla karşılaşılan bir başka sorundur.
Araçlar mühendislik eserleri oldukları için fabrikasyon durumlarının dışına çıktıklarında bazı sorunları net şekilde ortaya koyar. Podye de şasi için önemli bir bölüm olduğundan bu sorunların yaşanması muhtemeldir.
Tüm bu belirtilenlerin dışında şunu da belirtmek gerek podye işlemli araçlar, ilgili aracın daha temiz durumda olanlarına oranla daha ekonomik seçenek de oluşturmaktadır. Bu noktada podye işlemli araç alınır veya alınmaz demek için tarafınızın önceliklerine göre cevap seçilebilir. Fakat unutmamak gerek trafikte güvenlik her şeyden önce gelir.
Yazar : Çetaş Dijital